Menu
Blog

De ‘livegang’ van een website

De livegang van uw website is een bijzonder moment. De website is gebouwd en gevuld, het harde werken wordt eindelijk beloond met een spetterende lancering....

De livegang van uw website is een bijzonder moment. De website is gebouwd en gevuld, het harde werken wordt eindelijk beloond met een spetterende lancering. Het is dan ook belangrijk dat de livegang zorgvuldig uitgevoerd wordt. Er komt namelijk meer bij kijken dan men vaak verwacht.

Het begint met de website overzetten naar een productie omgeving. Dit is de uiteindelijke server (of servers) waar de website op draait. De server wordt ingericht met de benodigde software en geconfigureerd voor de website. Vervolgens worden de bestanden en database over gezet naar deze server. De configuratie wordt aangepast aan de productieomgeving. Alle verwijzigingen in de database worden aangepast naar het uiteindelijke domein.

DNS Omzetten

Indien de hele checklist is afgelopen kan het DNS omgezet worden. Hierbij wordt de verwijzing van het domein naam aangepast om naar de nieuwe server te verwijzen. Het Domain Name System is een gedistribueerd systeem van servers. Er zijn in de wereld een aantal servers waar alle domeinnamen met bijbehorend uniek (IP) adres in geregistreerd staan. Hosting providers kunnen deze lijsten aanpassen. Bij het verhuizen van een domein wordt het recht om een domein aan te passen dan ook overgeheveld naar een andere hosting provider.

Over de hele wereld zijn DNS servers beschikbaar. Iedere internet provider heeft eigen DNS servers waar hun klanten mee verbinden. Deze DNS servers vragen met enige regelmaat de aangepaste lijst van domeinnamen op bij de master DNS servers. Dit gedistribueerde systeem veroorzaakt vertraging bij de livegang van een website. Zodra de verwijzing bij de master DNS servers ingevoerd is dienen deze nog gesynchroniseerd te worden met alle DNS servers over de hele wereld. Over het algemeen duurt het een uur of 2 voordat de wijzigingen doorgevoerd zijn. Er is een maximum van 24 uur voordat de wijziging wereldwijd doorgevoerd is.

Kortom, bij het live zetten van een website komt de nodige arbeid kijken. Het aanpassen van de DNS kost daarnaast nog de nodige tijd. Een lancering kan dan ook niet zonder meer op de minuut gepland worden.

23-03-2014 door

Hosten in de cloud: Amazon

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame...

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame uitingen van grote en kleine softwarebedrijven. Microsoft biedt Azure, Google biedt Drive en Apple biedt iCloud. Dankzij de schaalvergroting van dergelijke bedrijven kunnen kleinere bedrijven en particulieren relatief goedkoop gebruik maken van enorme opslag- en rekencapaciteit.

De term cloud kan zowel op de infrastructuur als op software betrekking hebben. Een online applicatie als Google Drive (opvolger van Google Docs) maakt het mogelijk om in een webbrowser waar ook ter wereld aan documenten te werken. We spreken dan van SaaS, Software as a Service. De dienst Dropbox maakt het daarentegen mogelijk om bestanden wereldwijd online beschikbaar te maken voor een gebruiker. Dropbox is een typische IaaS oplossing, Infrastructure as a Service.

Ook Typify kiest voor zwaardere projecten voor de cloud. We hebben nu enkele projecten bij de infrastructuur van Amazon ondergebracht. Dankzij de Elastic Computing Cloud (EC2) kan tegen relatief lage kosten een server opgestart worden. Deze is geheel naar eigen wens in te richten en kan opgeschaald worden zodra dat nodig is.

Daarnaast biedt Amazon allerlei diensten aan die direct als ‘best practise’ afgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan een database dienst, grote opslagvoorzieningen, backups, media servers en zoekmachines. Amazon zorgt voor de optimalisatie en de gebruiker betaalt een minimaal bedrag per seconde voor het gebruik.

De diensten draaien op enorm zware servers in de Amazon datacenters, verspreid over alle continenten. Als gebruiker huur je een stukje van een (of meerdere) server(s). Er wordt gebruik gemaakt van virtuele machines om een dergelijke server op te delen in meerdere kleine servers. Dankzij de enorme schaal waarop Amazon dit kan doen blijven de kosten relatief laag.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Amazon of vrijblijvend contact met Typify opnemen. Wij bieden ook ondersteuning bij de inrichting van Amazon cloud servers.

13-01-2016 door

Hoe blijft een merk cool?

De ‘coolheid’ van een product kan van de ene op de andere dag veranderen. Het gaat snel van cool naar saai, zonder dat je precies kunt aanduiden waarom. Het is...

De ‘coolheid’ van een product kan van de ene op de andere dag veranderen. Het gaat snel van cool naar saai, zonder dat je precies kunt aanduiden waarom. Het is een gevoel.

Er zijn drie hoofdredenen waardoor merken oncool worden.

1. De technologie blijft zich vernieuwen en de demografie verandert. Denk aan de Blackberry’s die de ene dag nog cool waren en de volgende dag ‘Crackberry’s’ werden genoemd. Ongelofelijk veel mensen hadden de BB met de exclusieve BB-ping, maar nu is de technologie vernieuwd en is dit niet cool meer. Hier vond ook een demografische verschuiving plaats, want de Blackberry was eerst populair in Amerika en pas later kwam deze trend overwaaien naar Nederland.

2. Merken worden vergiftigd met hun eigen succes. Organisaties worden arrogant en gaan er vanuit dat de klanten blijven kopen. Ondertussen zijn de klanten het zat en nemen afstand van het merk. Zoals bij Sony met de geflopte Minidisk.

3. Merken willen te snel groeien en innoverend zijn. Zoals toen O’Neill opeens ook casual kleding ging verkopen, in plaats van alleen surf-kleding. Een merk moet vaak van te voren kiezen of het voor een cool imago gaat, gericht op een afgebakende doelgroep of zich op het grote publiek richt.

Wat kan een organisatie doen als de cool-status omlaag gaat?
Het merk herpositioneren om het weer aantrekkelijk te maken voor de doelgroep. De organisatie moet niet zomaar bepalen wat de doelgroep wilt, maar dit juist onderzoeken.
Kijk naar Polaroid in vergelijking met Kodak. Polaroid is cool, omdat het inspeelt op de ‘hipster’ trend. Er zijn weinig merken die zo’n comeback maken door herpositionering.

Naast het herpositioneren van je merk, kan het merk ook interessant worden door mee te groeien met de doelgroep. Toen Veronica begon had het ongeveer dezelfde doelgroep als BNN nu heeft. Nu richt Veronica zich op de 35+’ers omdat hun doelgroep ouder is geworden en Veronica als jeugdsentiment heeft.

Merkopositioneren
Merkpositioneren creëert een specifieke plaats in de markt voor het merk. Het reikt uit naar een bepaald type klant en levert voordelen die, beter dan concurrerende aanbiedingen, aansluiten bij hun behoeften. De werkelijke benadering van een merkpositionering in een markt wordt bepaald door:
– Te bepalen wie de doelgroep is en wat de doelgroep wilt
– Hoe de juiste voordelen naar de doelgroep wordt gecommuniceerd
– De huidige marktomgeving/-situatie

SWOT-analyse
Geef inzicht in de huidige status van je merk. Doe dit door middel van een SWOT-analyse. Hierbij kijk je naar de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie binnen de markt. Het doel is om een duidelijke beeld van het merk te verkrijgen en een duidelijk inzicht in problemen en kansen te bereiken. Dit gaat vaak in combinatie met een concurrentie-analyse.

Je kunt je eigen positionering bekijken door de Brand Essence Wheel in te vullen.
In het Brand Essence Wheel komen de functionele- en psychosociale factoren naar voren. Daarnaast moet je de waarden die aan het merk worden gekoppeld bijstellen.
In het Brand Essence Wheel geef je antwoord op vier vragen.
– Wat zijn de fysieke eigenschappen van het product?
– Hoe is zou je het product beschrijven?
– Wat doet het product voor mij?
– Welk gevoel krijg ik door dit merk?

Brand_essence_wheel

Brand essence wheel

Dus als bedrijf moet je de doelgroep blijven onderzoeken om de coolstatus hoog te houden. Houd de doelgroep tevreden en maak een product die aansluit op de behoefte van je klanten. Daarnaast kijk je naar jouw positie op de markt. Denk goed na over de positionering om de hoogste cool-factor te bereiken.

5-01-2014 door

‘Help, mijn website is gehackt!’

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe gevallen van datalekken. We zijn er zo aan gewend geraakt om onze gegevens overal achter te laten dat we er al...

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe gevallen van datalekken. We zijn er zo aan gewend geraakt om onze gegevens overal achter te laten dat we er al lang geen grip meer op hebben. Zelfs bij de grote gerenommeerde partijen als Apple en het Amerikaanse Staples verdwijnt onze data in de verkeerde handen.

Veel eigenaren van kleinere websites denken dat zij zelf geen interessant doelwit zijn voor hackers. Niets is minder waar! Om dit te begrijpen is het belangrijk om te weten hoe hackers te werk gaan en wat hun doel is.

Het doel

Een hack kan meerdere doeleinden hebben. Daarbij laten we politieke en bedrijfseconomische redenen nog even buiten beschouwing, deze liggen voor de hand. Bij bekende partijen gaat het vaak om de kick. Welk digitaal wonderkind droomt er nu niet van om het Apple netwerk binnen te dringen? Er zijn ook genoeg van deze hackers die na het ontdekken van een lek dit melden bij het bedrijf in kwestie. Een andere optie is dat de hacker de partij in kwestie schade toe wil brengen. Dit kan in de vorm van reputatieschade of door daadwerkelijk data te verwijderen. Deze dreiging kan ook uit je eigen omgeving komen!

Bij kleinere websites gaat het vaak om het plaatsen van backlinks, politieke boodschappen of pure rekenkracht. Door backlinks aan te brengen naar eigen websites worden deze hoger gewaardeerd door zoekmachines. Vervolgens wordt op deze websites weer geld verdiend met bijvoorbeeld advertenties.

Wanneer het om pure rekenkracht gaat blijft de hack vaak verborgen. Men gebruikt de server capaciteit om bijvoorbeeld bitcoins te genereren. Er kan ook spam verstuurd worden of de bandbreedte wordt gebruikt voor zogenoemde DDOS aanvallen op andere websites. Door vele (gehackte) servers oproepen te laten doen richting een website zal deze website het verkeer uiteindelijk niet meer aankunnen en onbereikbaar worden.

In het geval van politieke boodschappen wordt de website vervangen met een pagina waarop de boodschap vermeld staat. Dit zijn vaak boodschappen die betrekking hebben op conflictgebieden.

Werkwijze

In het ontwikkelen van websites worden vaak dezelfde fouten gemaakt. Voor een webontwikkelaar is het vooral van belang om in de gaten te houden welke gegevens van een gebruiker af komen. Deze gegevens moeten ten alle tijden gecontroleerd worden op malafide stukken inhoud. Sommige gegevens komen duidelijk van gebruikers af, denk bijvoorbeeld aan een zoek- of loginformulier. Een gebruiker typt het zoekwoord in en deze wordt naar de server verstuurd. Sommige gegevens worden echter door een browser op de achtergrond gegenereerd. Denk hierbij aan cookies of parameters in de link. Ook deze kunnen door kwaadwillende gebruikers aangepast zijn.

Deze techniek wordt vaak misbruikt om database commando’s mee te sturen. Doordat de zoekopdracht direct in een commando op de database verwerkt wordt kan een hacker hier een extra commando aan toevoegen en de database in alle mogelijke vormen manipuleren. Zo zijn er nog vele andere technieken die gebruikt worden om een website te hacken.

Hackers hebben dan ook dag en nacht software draaien die het internet afstruinen (met bijvoorbeeld de hulp van Google) op zoek naar dergelijke lekken. Als er eenmaal één gevonden is gaat er een alarmbelletje rinkelen en kan de hacker aan de slag gaan. Soms gaat dit laatste zelfs geautomatiseerd.

Daarnaast zijn er ook (CMS) pakketten en componenten die bekende veiligheidslekken bevatten. Deze worden vaak snel opgelost, maar daarbij is het wel van belang dat alle gebruikers deze pakketten ook van updates voorzien. Hier gaat het vaak mis. Ook daar maken hackers gretig gebruik van.

Vergelijkbare software zoekt het internet af naar bepaalde pakketten. Deze bevatten altijd bepaalde bestanden. Door te zoeken naar deze bestanden weet een dergelijk stuk software dat de website gebruik maakt van het pakket. Vervolgens test de software of er een versie gebruikt wordt die een bekend lek heeft.

Dezelfde fout wordt ook gemaakt met software op de server. Het gaat dan niet zozeer om de website, maar om de database software, het besturingssysteem of het beheerpanel. Ook deze bevatten regelmatig lekken en moeten van updates worden voorzien.

Bij gerichte hacks zien we overigens vaak terug dat brute force software gebruikt wordt. Op het loginscherm wordt geautomatiseerd een reeks van gebruikersnamen en wachtwoorden geprobeerd tot de gebruiker binnen komt. Dit is bijvoorbeeld ook het geval geweest bij de recente Apple iCloud hack.

Preventie

Om bovenstaand scenario te voorkomen zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Het laatste scenario (brute force hacks) zijn het makkelijkst te voorkomen. Zorg voor een lang en goed wachtwoord. Ook is het belangrijk om geen voorspelbare gebruikersnaam (zoals ‘admin’) te gebruiken.

Voor de overige zaken is het van belang om met de juiste ontwikkelaars in zee te gaan. Het gebruik van bestaande CMS pakketten en andere componenten is alleen maar sterk aan te raden. Dit scheelt niet alleen in de kosten. Dergelijke software is uitgebreid onder de loep gelegd en  de kans op lekken is daardoor veel kleiner. Webontwikkelaars moeten de componenten ook gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Hierdoor zijn veel voorkomende fouten al afgevangen. Daarnaast is het uitvoeren van updates van groot belang.

Wij zien zelf ook vaak websites die gehackt zijn door het gebruik van plugins en modules voor verschillende CMS systemen. Het systeem zelf is dan vaak wel veilig, maar de gebruikte plugins zijn dit niet altijd. Deze worden door hobbyisten in de vrije tijd in elkaar gezet. Vaak ontbreekt het hen aan de kennis op het gebied van beveiliging. Typify gebruikt daarom alleen externe componenten van gerenommeerde partijen.

Ben je bang voor hackers of heb je hier recentelijk mee te maken gehad? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

25-10-2014 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2018 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.