Menu
Blog

De opkomst van open source

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery,...

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery, Ruby on Rails of CakePHP. Per project bekijken wij welke systemen het beste aansluiten bij de wensen van onze klanten.

De gedachte dat betalen voor software betere kwaliteit en ondersteuning oplevert heerst nog vaak onder klanten. Deze gedachte is achterhaald door de vele softwarebedrijven die hun licentiesoftware onder het open source label uitbrengen. Open source betekent namelijk niet per definitie dat de software ook gratis moet zijn. Zodra de broncode inzichtelijk gemaakt wordt spreken we van open source. Ondersteuning wordt daarnaast vaak door derde partijen geleverd.

Juist de transparantie naar de wereld wordt als pluspunt ervaren. Niet alleen kunnen gebruikers zelf verder ontwikkelen aan de software, er is ook een zekerheid dat de code constant onder de loep ligt als het gaat om veiligheid en efficiëntie. Door open source te gebruiken maken wij onze klanten niet afhankelijk van ons. Dit betekent ook dat wij altijd ons best zullen moeten blijven doen om onze klanten tevreden te houden.

Wanneer we kijken naar het gebruik van open source software zien we in de CMS wereld al langer een verschuiving. Maar liefst 60% van de CMS gedreven websites draait op WordPress. Daartoe behoren ook grote websites als TechCrunch en de New York Times. Overheden eisen steeds meer open source om de staatsveiligheid te kunnen garanderen. Daarnaast zien we in de commerciële sector ook een toename. In 2012 gaf 60% van de bedrijven aan gebruik te maken van Open Source. Dit percentage stijgt ieder jaar. De verdere professionalisering van pakketten als OpenERP en SugarCRM dragen hier zeker aan bij.

Voor meer informatie over de voordelen, nadelen en implementatie van open source software kunt u vrijblijvend contact met Typify opnemen.

23-04-2015 door

Lorem Ipsum

Bij Typify krijgen wij met enige regelmaat de vraag wat toch de Spaanse teksten zijn in de webpagina’s van onze testomgeving. Voor onze klanten zonder...

Bij Typify krijgen wij met enige regelmaat de vraag wat toch de Spaanse teksten zijn in de webpagina’s van onze testomgeving. Voor onze klanten zonder een duidelijke contentstrategie maken wij met regelmaat gebruiken van Lorum Ipsum tekst om de website te vullen. Lorem ipsum is een proeftekst die door de drukkers en vormgevers wordt gebruikt om te kijken hoe een tekst of lettertype eruit ziet op een webpagina of drukwerk.

De Lorum ipsum teksten zijn pseudo-latijn en het wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt als proeftekst. De tekst heeft geen enkele betekenis en staat vol met spelfouten en verbasteringen. Drukkers en vormgevers gaan er vanuit dat als de tekst leesbaar was de inhoud voor afleiding zou zorgen. Het gaat dus enkel om de vormgeving waarin de proeftekst is geplaatst.

Het “Lorem ipsum dolor sit amet..” komt uit een boek van Marcus Tullius Cicero uit 45 v. Chr. De tekst is dus al meer dan 2000 jaar oud.

10-09-2014 door

Moeten websites er hetzelfde uitzien in elke browser?

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer...

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer geleidelijk aan marktaandeel te verliezen aan browsers zoals Google Chrome, Apple Safari, Opera en Mozilla Firefox. Met de komst van al deze nieuwe browser ontstond er ook een nieuw probleem.

Cross-browser compatibility

Niet alle browsers maken gebruik van dezelfde standaarden en zo kan het dus zijn dat een website er in Chrome er anders uitziet dan in Internet Explorer. Het is dus erg belangrijk te controleren dat er in alle browsers een juiste weergaven is van de website. Houd dit dan ook in dat de website in alle browsers er hetzelfde moet uitzien?

Nee, dat hoeft niet. Elke browser gaat anders om met de weergaven van elementen. De tijd en kosten die gepaard gaan met het pixel perfect maken van een website wegen vaak niet op tegen de baten. Het is wel belangrijk dat de fouttolerantie van de website op orde is. Waar een browser niet goed kan omgaan met ronde hoeken, slagschaduwen of webanimaties moet een goed alternatief aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat in Internet Explorer 7 en 8 de website vierkante knoppen heeft in plaats van knoppen met afgeronde hoekjes. Zolang de website goed functioneert in elke browser is dit geen enkel probleem.

Uiteraard is het mogelijk om met jQuery websites visueel in alle browsers hetzelfde te krijgen maar browsers krijgen met enige regelmaat automatische versie updates. Het aantal bezoekers dat de website met een verouderde browser bezoekt is dus al snel te verwaarlozen. De bezoekers aantallen met verouderde browsers zijn eenvoudig terug te vinden in Google Analytics. Het is verder aan u om te bepalen wat het magische percentage getal is waarop u de ondersteuning van een browser laat vallen. Wilt u meer weten over het browser gebruik van uw niche neem dan vrijblijvend contact op met Internetbureau Typify voor meer informatie.

30-07-2014 door

Responsive versus adaptive webdesign

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet...

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet of smartphone gebruikt om websites te bezoeken. Met een adaptive of responsive design is het mogelijk om een dynamische layout te ontwikkelen die rekening houdt met het apparaat waarop de site bekeken wordt. Hoewel het einddoel van beide technieken hetzelfde is zit er een groot verschil in de ontwerpbenadering van de webpagina’s.

Responsive design

Een responsive webdesign is ontworpen om mee te schalen met de afmetingen van het scherm waarop de site bekeken wordt. De afbeeldingen en de tekstvlakken zijn flexibel van formaat waardoor het geschikt is voor elk apparaat. Om de tekst op een leesbaar formaat te houden worden de zinnen automatisch korter en de tekstvlakken langer naarmate het scherm kleiner wordt. Menu opties worden onder een uitklapknop verborgen om ruimte te besparen.

Er wordt dus maar één vloeibare website ontwikkeld voor alle apparaten. Omdat de teksten inhoudelijk op alle apparaten hetzelfde blijft ontstaat het risico dat uw contentstrategie verloren gaat. Elk apparaat en doelgroep heeft immers zijn eigen benadering.

Adaptive design

Een adaptive design maakt gebruik van een automatisch detectie script waardoor bezoekers enkel webpagina’s getoond krijgen die geschikt zijn voor hun apparaat. Het design beschikt dus over verschillende versies, ontwerpen en teksten die alle ontwikkelt zijn voor een specifiek apparaat. De website kan beter worden afgestemd op de functionaliteit van het apparaat waarmee de gebruikerservaring wordt verhoogd.

Bij een adaptive design moet voor elk apparaat heeft een eigen contentstrategie ontwikkeld worden waardoor de onderhoudskosten hoger liggen dan bij een responsive design. Aanpassingen moeten op de verschillende kanalen doorgevoerd worden.

Budget

Bij de keuze tussen de twee technieken moet dus eerst goed gekeken worden naar het beschikbare budget voor het onderhoud van de website. Hierna de communicatiestrategie en de wensen op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Met een klein budget voor de onderhoudskosten is het ook heel goed mogelijk een efficiënte contentstrategie uit te rollen op de verschillende kanalen. Naast de responsive desktop site wordt een nog responsive site ontwikkeld voor het mobiele kanaal. Er hoeft dan geen rekening meer gehouden te worden met het type apparaat maar enkel met de laadtijd en de beeldscherm afmeting. Wilt u meer weten over mogelijkheden van adaptive of responsive design neem dan vrijblijvend contact met op met typify.

30-06-2015 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.