Menu
Blog

De opkomst van open source

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery,...

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery, Ruby on Rails of CakePHP. Per project bekijken wij welke systemen het beste aansluiten bij de wensen van onze klanten.

De gedachte dat betalen voor software betere kwaliteit en ondersteuning oplevert heerst nog vaak onder klanten. Deze gedachte is achterhaald door de vele softwarebedrijven die hun licentiesoftware onder het open source label uitbrengen. Open source betekent namelijk niet per definitie dat de software ook gratis moet zijn. Zodra de broncode inzichtelijk gemaakt wordt spreken we van open source. Ondersteuning wordt daarnaast vaak door derde partijen geleverd.

Juist de transparantie naar de wereld wordt als pluspunt ervaren. Niet alleen kunnen gebruikers zelf verder ontwikkelen aan de software, er is ook een zekerheid dat de code constant onder de loep ligt als het gaat om veiligheid en efficiëntie. Door open source te gebruiken maken wij onze klanten niet afhankelijk van ons. Dit betekent ook dat wij altijd ons best zullen moeten blijven doen om onze klanten tevreden te houden.

Wanneer we kijken naar het gebruik van open source software zien we in de CMS wereld al langer een verschuiving. Maar liefst 60% van de CMS gedreven websites draait op WordPress. Daartoe behoren ook grote websites als TechCrunch en de New York Times. Overheden eisen steeds meer open source om de staatsveiligheid te kunnen garanderen. Daarnaast zien we in de commerciële sector ook een toename. In 2012 gaf 60% van de bedrijven aan gebruik te maken van Open Source. Dit percentage stijgt ieder jaar. De verdere professionalisering van pakketten als OpenERP en SugarCRM dragen hier zeker aan bij.

Voor meer informatie over de voordelen, nadelen en implementatie van open source software kunt u vrijblijvend contact met Typify opnemen.

23-04-2015 door

Huisstijlkleuren

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je...

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je hier veel tijd en energie in steekt, want je wilt dit later niet meer veranderen. Dan loop je namelijk het risico om naams- en merkbekendheid te verliezen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Grote bedrijven als McDonalds kunnen het zich, in bijzondere gevallen, permitteren om de huisstijl te veranderen. McDonalds zit niet stil en veranderde de kernwaardes, de identiteit en daarmee de huisstijl en het imago. Eerst stonden de kleuren rood en geel centraal, dit zijn hele typische kleuren voor een fastfoodrestaurant. Het logo is precies hetzelfde gebleven (dit ook veranderen zou wél fataal kunnen zijn) maar in plaats van rood gebruikt McDonalds nu de kleur groen. Groen staat voor duurzaamheid, deze link is makkelijk te leggen. Ook het interieur van alle McDonalds moest hiervoor worden aangepast. Een hele slimme zet. McDonalds ziet er nu frisser uit en de idealen en kernwaarden komen door de simpele aanpassing van kleuren duidelijk naar voren.

Daarom is het belangrijk om zelf eerst na te denken over de kleuren van je huisstijl. Wat wil je werkelijk uitstralen? De huisstijl moet aansluiten op de identiteit en het gewenste imago. Maar wat zijn nou de verschillende betekenissen die de kleuren dragen? Hier staan ze op een rijtje.

De kleuren

Geel
Geel is een luchtige, lichte kleur en is optimistisch en jeugdig. De kleur staat voor vrijheid, innovatie en levenslust. Geel past goed bij onderwijs. Ook staat geel voor reizen, door de lichte kleur. Dus reisbureaus en online vliegticket-webshops gebruiken deze kleur vaak.

Rood
Rood staat voor snelheid, kracht en energie. De kleur rood verhoogt de hartslag en wordt vaak gebruikt bij uitverkoop. Rood roept impulsacties op. Rood wordt veel gebruikt als je wilt dat de klant acties onderneemt.

Blauw
Blauw geeft het gevoel van vertrouwen, veilighed, koel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, autoriteit, veiligheid, neutraliteit en deskundigheid. Blauw is zakelijk en straalt orde, plicht en afstandelijkheid uit. Daarnaast staat deze kleur voor rechtvaardigheid. Kortom, deze kleur heeft veel betekenissen. Blauw wordt veel gebruikt bij voor banken, maar bijvoorbeeld ook voor veiligheid bij de KLM en de politie.

Groen
Groen wordt vaak geassoiceerd met rijkdom en is makkelijk te verwerken. Het staat voor rust, harmonie en sociaal zijn. Het is een kalmerende kleur die je vaak ziet in ziekenhuizen, restaurants en andere plekken waar je je op je gemak moet voelen.

Oranje
Oranje valt op en zet aan tot handelen. Daarom wordt oranje veel gebruikt om klanten te werven of om producten te verkopen. Oranje wordt snel gelinkt met plezier, enthousiasme, energie, warmte, vriendschap en natuurlijk met Nederland.

Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Deze kleur wordt vooral gebruikt bij marketing gericht op vrouwen. Deze kleur is erg populair bij jonge meisjes. Als je een kijkje neemt in de Bart Smit staat het vol met roze meisjesspeelgoed. Daarnaast wordt bij roze snel gedacht aan zoetigheid. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt bij snoep(verpakkingen) en zoete drankjes.

Zwart
Zwart is een krachtige en gladde kleur. Vaak bevat een logo met zwarte letter een witte achtergrond. Dit heeft een chique en elegante uitstraling. Veel luxe merken, zoals Chanel, gebruiken deze tijdloze kleurencombinatie.

Paars
Paars is een koninklijke, spirituele, verzachtende en kalme kleur. Meestal wordt paars gebruikt bij cosmeticaproducten.

Wit
Wit is de kleur van rust. Logisch, want wit oogt prettig. Wit is ook stijlvol en zuiver. Het is een veelgebruikte kleur bij websites omdat we er voor een langere tijd naar moeten kunnen kijken.

Er zijn dus allerlei kleuren waaruit je kunt kiezen bij het maken van je huisstijl. Maak keuzes in de kleuren, zodat je huisstijl niet te chaotisch wordt. Kies de kleuren die het beste bij de identiteit van jouw bedrijf passen. Kies de kleuren bewust.

17-05-2014 door

‘Help, mijn website is gehackt!’

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe gevallen van datalekken. We zijn er zo aan gewend geraakt om onze gegevens overal achter te laten dat we er al...

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe gevallen van datalekken. We zijn er zo aan gewend geraakt om onze gegevens overal achter te laten dat we er al lang geen grip meer op hebben. Zelfs bij de grote gerenommeerde partijen als Apple en het Amerikaanse Staples verdwijnt onze data in de verkeerde handen.

Veel eigenaren van kleinere websites denken dat zij zelf geen interessant doelwit zijn voor hackers. Niets is minder waar! Om dit te begrijpen is het belangrijk om te weten hoe hackers te werk gaan en wat hun doel is.

Het doel

Een hack kan meerdere doeleinden hebben. Daarbij laten we politieke en bedrijfseconomische redenen nog even buiten beschouwing, deze liggen voor de hand. Bij bekende partijen gaat het vaak om de kick. Welk digitaal wonderkind droomt er nu niet van om het Apple netwerk binnen te dringen? Er zijn ook genoeg van deze hackers die na het ontdekken van een lek dit melden bij het bedrijf in kwestie. Een andere optie is dat de hacker de partij in kwestie schade toe wil brengen. Dit kan in de vorm van reputatieschade of door daadwerkelijk data te verwijderen. Deze dreiging kan ook uit je eigen omgeving komen!

Bij kleinere websites gaat het vaak om het plaatsen van backlinks, politieke boodschappen of pure rekenkracht. Door backlinks aan te brengen naar eigen websites worden deze hoger gewaardeerd door zoekmachines. Vervolgens wordt op deze websites weer geld verdiend met bijvoorbeeld advertenties.

Wanneer het om pure rekenkracht gaat blijft de hack vaak verborgen. Men gebruikt de server capaciteit om bijvoorbeeld bitcoins te genereren. Er kan ook spam verstuurd worden of de bandbreedte wordt gebruikt voor zogenoemde DDOS aanvallen op andere websites. Door vele (gehackte) servers oproepen te laten doen richting een website zal deze website het verkeer uiteindelijk niet meer aankunnen en onbereikbaar worden.

In het geval van politieke boodschappen wordt de website vervangen met een pagina waarop de boodschap vermeld staat. Dit zijn vaak boodschappen die betrekking hebben op conflictgebieden.

Werkwijze

In het ontwikkelen van websites worden vaak dezelfde fouten gemaakt. Voor een webontwikkelaar is het vooral van belang om in de gaten te houden welke gegevens van een gebruiker af komen. Deze gegevens moeten ten alle tijden gecontroleerd worden op malafide stukken inhoud. Sommige gegevens komen duidelijk van gebruikers af, denk bijvoorbeeld aan een zoek- of loginformulier. Een gebruiker typt het zoekwoord in en deze wordt naar de server verstuurd. Sommige gegevens worden echter door een browser op de achtergrond gegenereerd. Denk hierbij aan cookies of parameters in de link. Ook deze kunnen door kwaadwillende gebruikers aangepast zijn.

Deze techniek wordt vaak misbruikt om database commando’s mee te sturen. Doordat de zoekopdracht direct in een commando op de database verwerkt wordt kan een hacker hier een extra commando aan toevoegen en de database in alle mogelijke vormen manipuleren. Zo zijn er nog vele andere technieken die gebruikt worden om een website te hacken.

Hackers hebben dan ook dag en nacht software draaien die het internet afstruinen (met bijvoorbeeld de hulp van Google) op zoek naar dergelijke lekken. Als er eenmaal één gevonden is gaat er een alarmbelletje rinkelen en kan de hacker aan de slag gaan. Soms gaat dit laatste zelfs geautomatiseerd.

Daarnaast zijn er ook (CMS) pakketten en componenten die bekende veiligheidslekken bevatten. Deze worden vaak snel opgelost, maar daarbij is het wel van belang dat alle gebruikers deze pakketten ook van updates voorzien. Hier gaat het vaak mis. Ook daar maken hackers gretig gebruik van.

Vergelijkbare software zoekt het internet af naar bepaalde pakketten. Deze bevatten altijd bepaalde bestanden. Door te zoeken naar deze bestanden weet een dergelijk stuk software dat de website gebruik maakt van het pakket. Vervolgens test de software of er een versie gebruikt wordt die een bekend lek heeft.

Dezelfde fout wordt ook gemaakt met software op de server. Het gaat dan niet zozeer om de website, maar om de database software, het besturingssysteem of het beheerpanel. Ook deze bevatten regelmatig lekken en moeten van updates worden voorzien.

Bij gerichte hacks zien we overigens vaak terug dat brute force software gebruikt wordt. Op het loginscherm wordt geautomatiseerd een reeks van gebruikersnamen en wachtwoorden geprobeerd tot de gebruiker binnen komt. Dit is bijvoorbeeld ook het geval geweest bij de recente Apple iCloud hack.

Preventie

Om bovenstaand scenario te voorkomen zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Het laatste scenario (brute force hacks) zijn het makkelijkst te voorkomen. Zorg voor een lang en goed wachtwoord. Ook is het belangrijk om geen voorspelbare gebruikersnaam (zoals ‘admin’) te gebruiken.

Voor de overige zaken is het van belang om met de juiste ontwikkelaars in zee te gaan. Het gebruik van bestaande CMS pakketten en andere componenten is alleen maar sterk aan te raden. Dit scheelt niet alleen in de kosten. Dergelijke software is uitgebreid onder de loep gelegd en  de kans op lekken is daardoor veel kleiner. Webontwikkelaars moeten de componenten ook gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Hierdoor zijn veel voorkomende fouten al afgevangen. Daarnaast is het uitvoeren van updates van groot belang.

Wij zien zelf ook vaak websites die gehackt zijn door het gebruik van plugins en modules voor verschillende CMS systemen. Het systeem zelf is dan vaak wel veilig, maar de gebruikte plugins zijn dit niet altijd. Deze worden door hobbyisten in de vrije tijd in elkaar gezet. Vaak ontbreekt het hen aan de kennis op het gebied van beveiliging. Typify gebruikt daarom alleen externe componenten van gerenommeerde partijen.

Ben je bang voor hackers of heb je hier recentelijk mee te maken gehad? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

25-10-2014 door

Starten met een bedrijfsblog

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs op het internet. Het verradelijke aan het  beginnen van een blog is dat het makkelijker lijkt dan gedaan. Om een succesvol...

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs op het internet. Het verradelijke aan het  beginnen van een blog is dat het makkelijker lijkt dan gedaan. Om een succesvol bedrijfsblog te maken komt er meer bij kijken dan zo nu en dan een grappig stukje schrijven. Er zijn maar weinig schrijvers die in één keer een goed stuk schrijven. Dit is logisch, want aan een professioneel stuk wordt veel aandacht besteed. De tijd en moeite die je in de bedrijfsblog steekt is het zeker waard, want een het is een uitstekend promotiemiddel en zorgt voor interactie met de doelgroep.

5 tips bij het schrijven van een klad

De eerste keer dat je een stuk schrijft is het een klad. De eerste herschrijving is fatsoenlijk. De tweede herschrijving is goed. De derde en vierde zijn zeer goed en alles hierna is uitstekend.

  1. Zonder je af en forceer jezelf om te blijven schrijven tot je daadwerkelijk klaar bent.
  2. Zorg voor een juiste mind set door je voor te bereiden op wat je gaat schrijven.
  3. Laat je fantasie de vrije loop gaan, later is er nog tijd om het artikel te verbeteren.
  4. Je kunt je ideeën baseren op een artikel van een andere schrijver. Neem geen inhoudelijk delen over. Doe je dit wel, verwijs dan naar de bron.
  5. Laat het klad een paar dagen liggen, zodat je het geschreven artikel later met een frisse blik kunt reflecteren.

Aan de slag

Goede zinnen schrijven is de basis van een goed artikel. De opbouw van de zinnen de de formulering moeten als vanzelfsprekend zijn. Concentreer je hierop als je aan de slag gaat met de inhoud.

5 tips bij het schrijven van goede zinnen

  1. Gebruik beeldtaal en schrijf beschrijvend.
  2. Lok emoties uit en leef je in in je lezers.
  3. Schrijf actief. “De passief geschreven zinnen kunnen minder snel worden opgenomen in het geheugen van lezers die deze zin zojuist hebben gelezen.” Of: “Actieve zinnen worden snel opgenomen in het geheugen van de lezers.” Wat leest makkelijker?
  4. Schrijf over feiten door middel van de 5W’s en de H. Wie, wat, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De belangrijkste informatie zet je bovenaan.
  5. Blijven oefenen.

5 tips om een goed artikel te schrijven

  1. De titel moet pakkend zijn, anders haakt je doelgroep al snel af.
  2. Weet naar welke informatie jouw doelgroep smacht. Schrijf over onderwerpen die de doelgroep ‘s nachts uit zijn slaap houden.
  3. Bepaal het doel van het artikel om een samenhangend artikel creëeren.
  4. Doe onderzoek.
  5. Fascineer het publiek en pak de aandacht. Maak gebruik van je leuke persoonlijkheid, fantasie en humor.

5 veelgemaakte fouten.

Oeps, foutje! Er is genoeg te zeggen over hoe het wel moet, maar in de ‘blogwereld’ zijn er ook een aantal klassieke fouten die vaak worden gemaakt.

  1. Doordat jouw bedrijfsblog niet toegankelijk genoeg is, zit je niet op één lijn met je leespubliek. Houd het simpel en eenvoudig en bouw vertrouwen op met je lezers.
  2. Het blog spreekt niet aan, omdat het te onpersoonlijk is. Laat de bedrijfspersoonlijkheid van de organisatie naar voren komen.
  3. Denken dat je dagelijks iets nieuws moet publiceren. Dit is niet nodig en neemt alle lol weg.
  4. Een afsluiting waar de doelgroep op afknapt. De afsluiting is erg belangrijk en herinnert de lezer eraan wat hij zojuist heeft gelezen. Je kunt van te voren een conclusie schrijven, zodat het artikel samenhangend blijft. Geef de lezers een goede laatste indruk met een dikke uitsmijter.
  5. Het artikel wordt niet goed nagekeken en zit bomvol spel- en stijlfouten. Let bij het nakijken op grammatica- en spellingsfouten. Let er ook op dat elke alinea slechts uit één onderwerp bestaat. Schrap lange zinnen en overbodige woorden.

De afsluiting

Dit zijn de tips over bij het schrijven voor je eigen blog. Met deze tips kun je ver komen, maar het belangrijkste is dat je blijft schrijven, want oefening baart kunst. Je weet nu alvast wat je wel en niet moet doen. Nu is het aan jou om deze tips bij het schrijven van je eigen bedrijfsblog toe te passen. Schrijf ze!

3-05-2014 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.