Menu
Blog

Hoe blijft een merk cool?

De ‘coolheid’ van een product kan van de ene op de andere dag veranderen. Het gaat snel van cool naar saai, zonder dat je precies kunt aanduiden waarom. Het is...

De ‘coolheid’ van een product kan van de ene op de andere dag veranderen. Het gaat snel van cool naar saai, zonder dat je precies kunt aanduiden waarom. Het is een gevoel.

Er zijn drie hoofdredenen waardoor merken oncool worden.

1. De technologie blijft zich vernieuwen en de demografie verandert. Denk aan de Blackberry’s die de ene dag nog cool waren en de volgende dag ‘Crackberry’s’ werden genoemd. Ongelofelijk veel mensen hadden de BB met de exclusieve BB-ping, maar nu is de technologie vernieuwd en is dit niet cool meer. Hier vond ook een demografische verschuiving plaats, want de Blackberry was eerst populair in Amerika en pas later kwam deze trend overwaaien naar Nederland.

2. Merken worden vergiftigd met hun eigen succes. Organisaties worden arrogant en gaan er vanuit dat de klanten blijven kopen. Ondertussen zijn de klanten het zat en nemen afstand van het merk. Zoals bij Sony met de geflopte Minidisk.

3. Merken willen te snel groeien en innoverend zijn. Zoals toen O’Neill opeens ook casual kleding ging verkopen, in plaats van alleen surf-kleding. Een merk moet vaak van te voren kiezen of het voor een cool imago gaat, gericht op een afgebakende doelgroep of zich op het grote publiek richt.

Wat kan een organisatie doen als de cool-status omlaag gaat?
Het merk herpositioneren om het weer aantrekkelijk te maken voor de doelgroep. De organisatie moet niet zomaar bepalen wat de doelgroep wilt, maar dit juist onderzoeken.
Kijk naar Polaroid in vergelijking met Kodak. Polaroid is cool, omdat het inspeelt op de ‘hipster’ trend. Er zijn weinig merken die zo’n comeback maken door herpositionering.

Naast het herpositioneren van je merk, kan het merk ook interessant worden door mee te groeien met de doelgroep. Toen Veronica begon had het ongeveer dezelfde doelgroep als BNN nu heeft. Nu richt Veronica zich op de 35+’ers omdat hun doelgroep ouder is geworden en Veronica als jeugdsentiment heeft.

Merkopositioneren
Merkpositioneren creëert een specifieke plaats in de markt voor het merk. Het reikt uit naar een bepaald type klant en levert voordelen die, beter dan concurrerende aanbiedingen, aansluiten bij hun behoeften. De werkelijke benadering van een merkpositionering in een markt wordt bepaald door:
– Te bepalen wie de doelgroep is en wat de doelgroep wilt
– Hoe de juiste voordelen naar de doelgroep wordt gecommuniceerd
– De huidige marktomgeving/-situatie

SWOT-analyse
Geef inzicht in de huidige status van je merk. Doe dit door middel van een SWOT-analyse. Hierbij kijk je naar de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie binnen de markt. Het doel is om een duidelijke beeld van het merk te verkrijgen en een duidelijk inzicht in problemen en kansen te bereiken. Dit gaat vaak in combinatie met een concurrentie-analyse.

Je kunt je eigen positionering bekijken door de Brand Essence Wheel in te vullen.
In het Brand Essence Wheel komen de functionele- en psychosociale factoren naar voren. Daarnaast moet je de waarden die aan het merk worden gekoppeld bijstellen.
In het Brand Essence Wheel geef je antwoord op vier vragen.
– Wat zijn de fysieke eigenschappen van het product?
– Hoe is zou je het product beschrijven?
– Wat doet het product voor mij?
– Welk gevoel krijg ik door dit merk?

Brand_essence_wheel

Brand essence wheel

Dus als bedrijf moet je de doelgroep blijven onderzoeken om de coolstatus hoog te houden. Houd de doelgroep tevreden en maak een product die aansluit op de behoefte van je klanten. Daarnaast kijk je naar jouw positie op de markt. Denk goed na over de positionering om de hoogste cool-factor te bereiken.

5-01-2014 door

Huisstijlkleuren

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je...

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je hier veel tijd en energie in steekt, want je wilt dit later niet meer veranderen. Dan loop je namelijk het risico om naams- en merkbekendheid te verliezen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Grote bedrijven als McDonalds kunnen het zich, in bijzondere gevallen, permitteren om de huisstijl te veranderen. McDonalds zit niet stil en veranderde de kernwaardes, de identiteit en daarmee de huisstijl en het imago. Eerst stonden de kleuren rood en geel centraal, dit zijn hele typische kleuren voor een fastfoodrestaurant. Het logo is precies hetzelfde gebleven (dit ook veranderen zou wél fataal kunnen zijn) maar in plaats van rood gebruikt McDonalds nu de kleur groen. Groen staat voor duurzaamheid, deze link is makkelijk te leggen. Ook het interieur van alle McDonalds moest hiervoor worden aangepast. Een hele slimme zet. McDonalds ziet er nu frisser uit en de idealen en kernwaarden komen door de simpele aanpassing van kleuren duidelijk naar voren.

Daarom is het belangrijk om zelf eerst na te denken over de kleuren van je huisstijl. Wat wil je werkelijk uitstralen? De huisstijl moet aansluiten op de identiteit en het gewenste imago. Maar wat zijn nou de verschillende betekenissen die de kleuren dragen? Hier staan ze op een rijtje.

De kleuren

Geel
Geel is een luchtige, lichte kleur en is optimistisch en jeugdig. De kleur staat voor vrijheid, innovatie en levenslust. Geel past goed bij onderwijs. Ook staat geel voor reizen, door de lichte kleur. Dus reisbureaus en online vliegticket-webshops gebruiken deze kleur vaak.

Rood
Rood staat voor snelheid, kracht en energie. De kleur rood verhoogt de hartslag en wordt vaak gebruikt bij uitverkoop. Rood roept impulsacties op. Rood wordt veel gebruikt als je wilt dat de klant acties onderneemt.

Blauw
Blauw geeft het gevoel van vertrouwen, veilighed, koel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, autoriteit, veiligheid, neutraliteit en deskundigheid. Blauw is zakelijk en straalt orde, plicht en afstandelijkheid uit. Daarnaast staat deze kleur voor rechtvaardigheid. Kortom, deze kleur heeft veel betekenissen. Blauw wordt veel gebruikt bij voor banken, maar bijvoorbeeld ook voor veiligheid bij de KLM en de politie.

Groen
Groen wordt vaak geassoiceerd met rijkdom en is makkelijk te verwerken. Het staat voor rust, harmonie en sociaal zijn. Het is een kalmerende kleur die je vaak ziet in ziekenhuizen, restaurants en andere plekken waar je je op je gemak moet voelen.

Oranje
Oranje valt op en zet aan tot handelen. Daarom wordt oranje veel gebruikt om klanten te werven of om producten te verkopen. Oranje wordt snel gelinkt met plezier, enthousiasme, energie, warmte, vriendschap en natuurlijk met Nederland.

Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Deze kleur wordt vooral gebruikt bij marketing gericht op vrouwen. Deze kleur is erg populair bij jonge meisjes. Als je een kijkje neemt in de Bart Smit staat het vol met roze meisjesspeelgoed. Daarnaast wordt bij roze snel gedacht aan zoetigheid. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt bij snoep(verpakkingen) en zoete drankjes.

Zwart
Zwart is een krachtige en gladde kleur. Vaak bevat een logo met zwarte letter een witte achtergrond. Dit heeft een chique en elegante uitstraling. Veel luxe merken, zoals Chanel, gebruiken deze tijdloze kleurencombinatie.

Paars
Paars is een koninklijke, spirituele, verzachtende en kalme kleur. Meestal wordt paars gebruikt bij cosmeticaproducten.

Wit
Wit is de kleur van rust. Logisch, want wit oogt prettig. Wit is ook stijlvol en zuiver. Het is een veelgebruikte kleur bij websites omdat we er voor een langere tijd naar moeten kunnen kijken.

Er zijn dus allerlei kleuren waaruit je kunt kiezen bij het maken van je huisstijl. Maak keuzes in de kleuren, zodat je huisstijl niet te chaotisch wordt. Kies de kleuren die het beste bij de identiteit van jouw bedrijf passen. Kies de kleuren bewust.

17-05-2014 door

Wat is Customer Relationship Management?

Microsoft Excel wordt bij veel bedrijven nog gebruikt voor het bijhouden van de klantgegevens. Het is een overzichtelijk en betrouwbaar programma. Vooral voor...

Microsoft Excel wordt bij veel bedrijven nog gebruikt voor het bijhouden van de klantgegevens. Het is een overzichtelijk en betrouwbaar programma. Vooral voor het gebruik van wiskundige formules is dit een ideaal programma. Voor het bijhouden van klantgegevens zijn er programma’s die nog veel gebruiksvriendelijker en efficiënter zijn dan Excel. Een Customer Relationship Management (CRM) systeem is speciaal ontwikkeld voor het onderhouden en optimaliseren van de klantcontactmomenten. Je kunt in één oogopslag de voortgang van de marketing en sales processen overzien. Deze informatie geeft je de mogelijkheid om dit proces zo effectief mogelijk aan te sturen.

Eenvoud

Een CRM systeem heeft als doel de klant- en relatiegegevens zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te managen. Een veld invullen of iets opzoeken in een CRM systeem is gemakkelijk. Voor programma’s als Excel zijn er verschillende formules om data op te zoeken. Bij een CRM systeem gebruikt iedereen juist dezelfde methode.

Het Customer Relationship Management-systeem is bij elke gebruiker up-to-date. Je kunt dit bestand beheren via een cloudservice. Elke keer wanneer iemand een wifi-verbinding heeft, worden de klantgegevens opgeslagen en gesynchroniseerd. Collega’s hoeven dus geen losse bestanden meer naar elkaar te sturen.

Coaching

Het managen van een sales-team is niet altijd makkelijk. Je kunt niet continu zien waar het team zich precies mee bezighoudt. CRM software maakt het mogelijk om meer betrokken te zijn bij de voortgang van de sales-medewerkers. In een CRM systeem maak je een file aan voor elke klant, waarin het aantal en de inhoud van e-mail, telefoontjes en bezoek wordt geregistreerd. Dit biedt kansen om te bepalen hoe en hoe vaak de relatie met de klant wordt onderhouden.

Ook kun je accountmanagers de opdracht geven om de klantgesprekken via het CRM vast te leggen. Pitches, communicatie en de algemene houding van het sales-team zijn hierdoor te monitoren en op de inhoud beter aan te sturen.

Automatiseren

Naast de eenvoud en het overzicht, kun je met een CRM systeem ook de overbodige taken automatiseren. Je kunt instellen dat (standaard)mails op een aangeven tijd of datum worden verstuurd. Campagnes worden automatisch bijgehouden. En gebaseerd op de behaalde resultaten maakt een CRM systeem een omzet- of verkoopprognose. Dit zijn allerlei elementen die extra tijd kosten bij gebruik van een Excel spreadsheet.

CRM

Customer Relationship Management is een buitengewoon praktische manier om klantrelaties te onderhouden en te versterken. Een CRM systeem maakt het beheren van de klantgegevens eenvoudig, overzichtelijk en snel. Er zijn diverse CRM pakketen op de markt met branche specifieke functionaliteiten. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

 

1-03-2015 door

Cachegeheugen van browser wissen

Uw internetbrowser heeft een tijdelijk geheugen, een cache genoemd. Het slaat veel en uiteenlopende informatie op van webpagina’s die u bezoekt. Maar dit...

Uw internetbrowser heeft een tijdelijk geheugen, een cache genoemd. Het slaat veel en uiteenlopende informatie op van webpagina’s die u bezoekt. Maar dit geheugen kan u ook in de weg zitten, het kan u namelijk hinderen bij het bekijken van inhoud die is geüpdatet. Soms veroorzaakt een volle cache ook functionele problemen. Dit is allemaal makkelijk op te lossen door uw tijdelijk geheugen op te schonen. Hieronder kunt u zien hoe u dit doet bij welke browser.

Bij Android:

  1. U doet dit door de browser te openen en te drukken op het knopje “Instellingen”.
  2. Onder “Privacy en beveiliging” vindt u “Buffer leegmaken”. Klik hierop.

Bij Chrome:

  1. U moet de instellingen van Chrome openen. Dit doet u door het menu icoontje aan te klikken in de rechterhoek van de browser en daar op “instellingen” te drukken. Een andere manier om daar te komen is door ^ Control+⇧ Shift+⌦ Delete op een PC in te drukken of op een Mac ⇧ Shift+⌘ Command+⌦ Delete.
  2. Als u in de instellingen bent, klik dan op “Geavanceerde instellingen weergeven” dit staat helemaal onderaan.
  3. Scroll naar de sectie “Privacy” en druk op “Browsegegevens wissen”
  4. Selecteer “Gecachte afbeeldingen en bestanden”. Zet alle andere opties uit om te voorkomen dat u browsegeschiedenis, cookies of andere dingen verwijdert als u deze wenst  te behouden.
  5. Vervolgens kunt u achter “De volgende items verwijderen van” “het eerste gebruik” aanklikken.
  6. Druk op “Browsegegevens wissen”.

Bij Firefox:

  1. Op een PC klikt u op het “Firefox” menu in de linkerhoek boven. Vervolgens selecteert u de rechterpijl naast “Geschiedenis>” en klikt u op “Alle Geschiedenis wissen”. Of druk op  ^ Ctrl+⇧ Shift+⌦ Delete.

Op een Mac kunt u in het keuzemenu “Verwijder geschiedenis” aanklikken. Of druk op ⇧ Shift+⌘ Command+⌦ Delete.

  1. Naast “te wissen tijdsperiode” kunt u klikken op “Alles”.
  2. Vink “Buffer” aan maar zorg dat alle andere vakjes niet aangevinkt zijn!
  3. Klik dan op “Nu wissen”.

Bij Internet Explorer 8 en hoger:

  1. Als uw browser geopend is, klikt u op de pictogram van het tandwiel om instellingen te openen.
  2. Selecteer vervolgens “Beveiliging” en daarna “Browsegeschiedenis verwijderen”. U kunt hier op PC ook komen door op ^ Ctrl+⇧ Shift+⌦ Delete te drukken.
  3. Selecteer de box “Tijdelijke internetbestanden en websitebestanden”.
  4. Vergeet niet dat u de rest van de boxjes niet moet aanvinken. Vooral “Gegevens van favoriete websites behouden” ! Zorg dat deze dus niet aangevinkt is. Deze lijst is nodig om uw geheugen compleet te wissen.
  5. Druk op de knop “Verwijderen”. Het is gelukt!

8-07-2015 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2018 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.