Menu
Blog

Hosten in de cloud: Amazon

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame...

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame uitingen van grote en kleine softwarebedrijven. Microsoft biedt Azure, Google biedt Drive en Apple biedt iCloud. Dankzij de schaalvergroting van dergelijke bedrijven kunnen kleinere bedrijven en particulieren relatief goedkoop gebruik maken van enorme opslag- en rekencapaciteit.

De term cloud kan zowel op de infrastructuur als op software betrekking hebben. Een online applicatie als Google Drive (opvolger van Google Docs) maakt het mogelijk om in een webbrowser waar ook ter wereld aan documenten te werken. We spreken dan van SaaS, Software as a Service. De dienst Dropbox maakt het daarentegen mogelijk om bestanden wereldwijd online beschikbaar te maken voor een gebruiker. Dropbox is een typische IaaS oplossing, Infrastructure as a Service.

Ook Typify kiest voor zwaardere projecten voor de cloud. We hebben nu enkele projecten bij de infrastructuur van Amazon ondergebracht. Dankzij de Elastic Computing Cloud (EC2) kan tegen relatief lage kosten een server opgestart worden. Deze is geheel naar eigen wens in te richten en kan opgeschaald worden zodra dat nodig is.

Daarnaast biedt Amazon allerlei diensten aan die direct als ‘best practise’ afgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan een database dienst, grote opslagvoorzieningen, backups, media servers en zoekmachines. Amazon zorgt voor de optimalisatie en de gebruiker betaalt een minimaal bedrag per seconde voor het gebruik.

De diensten draaien op enorm zware servers in de Amazon datacenters, verspreid over alle continenten. Als gebruiker huur je een stukje van een (of meerdere) server(s). Er wordt gebruik gemaakt van virtuele machines om een dergelijke server op te delen in meerdere kleine servers. Dankzij de enorme schaal waarop Amazon dit kan doen blijven de kosten relatief laag.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Amazon of vrijblijvend contact met Typify opnemen. Wij bieden ook ondersteuning bij de inrichting van Amazon cloud servers.

13-01-2016 door

Responsive versus adaptive webdesign

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet...

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet of smartphone gebruikt om websites te bezoeken. Met een adaptive of responsive design is het mogelijk om een dynamische layout te ontwikkelen die rekening houdt met het apparaat waarop de site bekeken wordt. Hoewel het einddoel van beide technieken hetzelfde is zit er een groot verschil in de ontwerpbenadering van de webpagina’s.

Responsive design

Een responsive webdesign is ontworpen om mee te schalen met de afmetingen van het scherm waarop de site bekeken wordt. De afbeeldingen en de tekstvlakken zijn flexibel van formaat waardoor het geschikt is voor elk apparaat. Om de tekst op een leesbaar formaat te houden worden de zinnen automatisch korter en de tekstvlakken langer naarmate het scherm kleiner wordt. Menu opties worden onder een uitklapknop verborgen om ruimte te besparen.

Er wordt dus maar één vloeibare website ontwikkeld voor alle apparaten. Omdat de teksten inhoudelijk op alle apparaten hetzelfde blijft ontstaat het risico dat uw contentstrategie verloren gaat. Elk apparaat en doelgroep heeft immers zijn eigen benadering.

Adaptive design

Een adaptive design maakt gebruik van een automatisch detectie script waardoor bezoekers enkel webpagina’s getoond krijgen die geschikt zijn voor hun apparaat. Het design beschikt dus over verschillende versies, ontwerpen en teksten die alle ontwikkelt zijn voor een specifiek apparaat. De website kan beter worden afgestemd op de functionaliteit van het apparaat waarmee de gebruikerservaring wordt verhoogd.

Bij een adaptive design moet voor elk apparaat heeft een eigen contentstrategie ontwikkeld worden waardoor de onderhoudskosten hoger liggen dan bij een responsive design. Aanpassingen moeten op de verschillende kanalen doorgevoerd worden.

Budget

Bij de keuze tussen de twee technieken moet dus eerst goed gekeken worden naar het beschikbare budget voor het onderhoud van de website. Hierna de communicatiestrategie en de wensen op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Met een klein budget voor de onderhoudskosten is het ook heel goed mogelijk een efficiënte contentstrategie uit te rollen op de verschillende kanalen. Naast de responsive desktop site wordt een nog responsive site ontwikkeld voor het mobiele kanaal. Er hoeft dan geen rekening meer gehouden te worden met het type apparaat maar enkel met de laadtijd en de beeldscherm afmeting. Wilt u meer weten over mogelijkheden van adaptive of responsive design neem dan vrijblijvend contact met op met typify.

30-06-2015 door

Cachegeheugen van browser wissen

Uw internetbrowser heeft een tijdelijk geheugen, een cache genoemd. Het slaat veel en uiteenlopende informatie op van webpagina’s die u bezoekt. Maar dit...

Uw internetbrowser heeft een tijdelijk geheugen, een cache genoemd. Het slaat veel en uiteenlopende informatie op van webpagina’s die u bezoekt. Maar dit geheugen kan u ook in de weg zitten, het kan u namelijk hinderen bij het bekijken van inhoud die is geüpdatet. Soms veroorzaakt een volle cache ook functionele problemen. Dit is allemaal makkelijk op te lossen door uw tijdelijk geheugen op te schonen. Hieronder kunt u zien hoe u dit doet bij welke browser.

Bij Android:

  1. U doet dit door de browser te openen en te drukken op het knopje “Instellingen”.
  2. Onder “Privacy en beveiliging” vindt u “Buffer leegmaken”. Klik hierop.

Bij Chrome:

  1. U moet de instellingen van Chrome openen. Dit doet u door het menu icoontje aan te klikken in de rechterhoek van de browser en daar op “instellingen” te drukken. Een andere manier om daar te komen is door ^ Control+⇧ Shift+⌦ Delete op een PC in te drukken of op een Mac ⇧ Shift+⌘ Command+⌦ Delete.
  2. Als u in de instellingen bent, klik dan op “Geavanceerde instellingen weergeven” dit staat helemaal onderaan.
  3. Scroll naar de sectie “Privacy” en druk op “Browsegegevens wissen”
  4. Selecteer “Gecachte afbeeldingen en bestanden”. Zet alle andere opties uit om te voorkomen dat u browsegeschiedenis, cookies of andere dingen verwijdert als u deze wenst  te behouden.
  5. Vervolgens kunt u achter “De volgende items verwijderen van” “het eerste gebruik” aanklikken.
  6. Druk op “Browsegegevens wissen”.

Bij Firefox:

  1. Op een PC klikt u op het “Firefox” menu in de linkerhoek boven. Vervolgens selecteert u de rechterpijl naast “Geschiedenis>” en klikt u op “Alle Geschiedenis wissen”. Of druk op  ^ Ctrl+⇧ Shift+⌦ Delete.

Op een Mac kunt u in het keuzemenu “Verwijder geschiedenis” aanklikken. Of druk op ⇧ Shift+⌘ Command+⌦ Delete.

  1. Naast “te wissen tijdsperiode” kunt u klikken op “Alles”.
  2. Vink “Buffer” aan maar zorg dat alle andere vakjes niet aangevinkt zijn!
  3. Klik dan op “Nu wissen”.

Bij Internet Explorer 8 en hoger:

  1. Als uw browser geopend is, klikt u op de pictogram van het tandwiel om instellingen te openen.
  2. Selecteer vervolgens “Beveiliging” en daarna “Browsegeschiedenis verwijderen”. U kunt hier op PC ook komen door op ^ Ctrl+⇧ Shift+⌦ Delete te drukken.
  3. Selecteer de box “Tijdelijke internetbestanden en websitebestanden”.
  4. Vergeet niet dat u de rest van de boxjes niet moet aanvinken. Vooral “Gegevens van favoriete websites behouden” ! Zorg dat deze dus niet aangevinkt is. Deze lijst is nodig om uw geheugen compleet te wissen.
  5. Druk op de knop “Verwijderen”. Het is gelukt!

8-07-2015 door

Huisstijlkleuren

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je...

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je hier veel tijd en energie in steekt, want je wilt dit later niet meer veranderen. Dan loop je namelijk het risico om naams- en merkbekendheid te verliezen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Grote bedrijven als McDonalds kunnen het zich, in bijzondere gevallen, permitteren om de huisstijl te veranderen. McDonalds zit niet stil en veranderde de kernwaardes, de identiteit en daarmee de huisstijl en het imago. Eerst stonden de kleuren rood en geel centraal, dit zijn hele typische kleuren voor een fastfoodrestaurant. Het logo is precies hetzelfde gebleven (dit ook veranderen zou wél fataal kunnen zijn) maar in plaats van rood gebruikt McDonalds nu de kleur groen. Groen staat voor duurzaamheid, deze link is makkelijk te leggen. Ook het interieur van alle McDonalds moest hiervoor worden aangepast. Een hele slimme zet. McDonalds ziet er nu frisser uit en de idealen en kernwaarden komen door de simpele aanpassing van kleuren duidelijk naar voren.

Daarom is het belangrijk om zelf eerst na te denken over de kleuren van je huisstijl. Wat wil je werkelijk uitstralen? De huisstijl moet aansluiten op de identiteit en het gewenste imago. Maar wat zijn nou de verschillende betekenissen die de kleuren dragen? Hier staan ze op een rijtje.

De kleuren

Geel
Geel is een luchtige, lichte kleur en is optimistisch en jeugdig. De kleur staat voor vrijheid, innovatie en levenslust. Geel past goed bij onderwijs. Ook staat geel voor reizen, door de lichte kleur. Dus reisbureaus en online vliegticket-webshops gebruiken deze kleur vaak.

Rood
Rood staat voor snelheid, kracht en energie. De kleur rood verhoogt de hartslag en wordt vaak gebruikt bij uitverkoop. Rood roept impulsacties op. Rood wordt veel gebruikt als je wilt dat de klant acties onderneemt.

Blauw
Blauw geeft het gevoel van vertrouwen, veilighed, koel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, autoriteit, veiligheid, neutraliteit en deskundigheid. Blauw is zakelijk en straalt orde, plicht en afstandelijkheid uit. Daarnaast staat deze kleur voor rechtvaardigheid. Kortom, deze kleur heeft veel betekenissen. Blauw wordt veel gebruikt bij voor banken, maar bijvoorbeeld ook voor veiligheid bij de KLM en de politie.

Groen
Groen wordt vaak geassoiceerd met rijkdom en is makkelijk te verwerken. Het staat voor rust, harmonie en sociaal zijn. Het is een kalmerende kleur die je vaak ziet in ziekenhuizen, restaurants en andere plekken waar je je op je gemak moet voelen.

Oranje
Oranje valt op en zet aan tot handelen. Daarom wordt oranje veel gebruikt om klanten te werven of om producten te verkopen. Oranje wordt snel gelinkt met plezier, enthousiasme, energie, warmte, vriendschap en natuurlijk met Nederland.

Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Deze kleur wordt vooral gebruikt bij marketing gericht op vrouwen. Deze kleur is erg populair bij jonge meisjes. Als je een kijkje neemt in de Bart Smit staat het vol met roze meisjesspeelgoed. Daarnaast wordt bij roze snel gedacht aan zoetigheid. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt bij snoep(verpakkingen) en zoete drankjes.

Zwart
Zwart is een krachtige en gladde kleur. Vaak bevat een logo met zwarte letter een witte achtergrond. Dit heeft een chique en elegante uitstraling. Veel luxe merken, zoals Chanel, gebruiken deze tijdloze kleurencombinatie.

Paars
Paars is een koninklijke, spirituele, verzachtende en kalme kleur. Meestal wordt paars gebruikt bij cosmeticaproducten.

Wit
Wit is de kleur van rust. Logisch, want wit oogt prettig. Wit is ook stijlvol en zuiver. Het is een veelgebruikte kleur bij websites omdat we er voor een langere tijd naar moeten kunnen kijken.

Er zijn dus allerlei kleuren waaruit je kunt kiezen bij het maken van je huisstijl. Maak keuzes in de kleuren, zodat je huisstijl niet te chaotisch wordt. Kies de kleuren die het beste bij de identiteit van jouw bedrijf passen. Kies de kleuren bewust.

17-05-2014 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.