Menu
Blog

Huisstijlkleuren

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je...

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je hier veel tijd en energie in steekt, want je wilt dit later niet meer veranderen. Dan loop je namelijk het risico om naams- en merkbekendheid te verliezen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Grote bedrijven als McDonalds kunnen het zich, in bijzondere gevallen, permitteren om de huisstijl te veranderen. McDonalds zit niet stil en veranderde de kernwaardes, de identiteit en daarmee de huisstijl en het imago. Eerst stonden de kleuren rood en geel centraal, dit zijn hele typische kleuren voor een fastfoodrestaurant. Het logo is precies hetzelfde gebleven (dit ook veranderen zou wél fataal kunnen zijn) maar in plaats van rood gebruikt McDonalds nu de kleur groen. Groen staat voor duurzaamheid, deze link is makkelijk te leggen. Ook het interieur van alle McDonalds moest hiervoor worden aangepast. Een hele slimme zet. McDonalds ziet er nu frisser uit en de idealen en kernwaarden komen door de simpele aanpassing van kleuren duidelijk naar voren.

Daarom is het belangrijk om zelf eerst na te denken over de kleuren van je huisstijl. Wat wil je werkelijk uitstralen? De huisstijl moet aansluiten op de identiteit en het gewenste imago. Maar wat zijn nou de verschillende betekenissen die de kleuren dragen? Hier staan ze op een rijtje.

De kleuren

Geel
Geel is een luchtige, lichte kleur en is optimistisch en jeugdig. De kleur staat voor vrijheid, innovatie en levenslust. Geel past goed bij onderwijs. Ook staat geel voor reizen, door de lichte kleur. Dus reisbureaus en online vliegticket-webshops gebruiken deze kleur vaak.

Rood
Rood staat voor snelheid, kracht en energie. De kleur rood verhoogt de hartslag en wordt vaak gebruikt bij uitverkoop. Rood roept impulsacties op. Rood wordt veel gebruikt als je wilt dat de klant acties onderneemt.

Blauw
Blauw geeft het gevoel van vertrouwen, veilighed, koel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, autoriteit, veiligheid, neutraliteit en deskundigheid. Blauw is zakelijk en straalt orde, plicht en afstandelijkheid uit. Daarnaast staat deze kleur voor rechtvaardigheid. Kortom, deze kleur heeft veel betekenissen. Blauw wordt veel gebruikt bij voor banken, maar bijvoorbeeld ook voor veiligheid bij de KLM en de politie.

Groen
Groen wordt vaak geassoiceerd met rijkdom en is makkelijk te verwerken. Het staat voor rust, harmonie en sociaal zijn. Het is een kalmerende kleur die je vaak ziet in ziekenhuizen, restaurants en andere plekken waar je je op je gemak moet voelen.

Oranje
Oranje valt op en zet aan tot handelen. Daarom wordt oranje veel gebruikt om klanten te werven of om producten te verkopen. Oranje wordt snel gelinkt met plezier, enthousiasme, energie, warmte, vriendschap en natuurlijk met Nederland.

Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Deze kleur wordt vooral gebruikt bij marketing gericht op vrouwen. Deze kleur is erg populair bij jonge meisjes. Als je een kijkje neemt in de Bart Smit staat het vol met roze meisjesspeelgoed. Daarnaast wordt bij roze snel gedacht aan zoetigheid. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt bij snoep(verpakkingen) en zoete drankjes.

Zwart
Zwart is een krachtige en gladde kleur. Vaak bevat een logo met zwarte letter een witte achtergrond. Dit heeft een chique en elegante uitstraling. Veel luxe merken, zoals Chanel, gebruiken deze tijdloze kleurencombinatie.

Paars
Paars is een koninklijke, spirituele, verzachtende en kalme kleur. Meestal wordt paars gebruikt bij cosmeticaproducten.

Wit
Wit is de kleur van rust. Logisch, want wit oogt prettig. Wit is ook stijlvol en zuiver. Het is een veelgebruikte kleur bij websites omdat we er voor een langere tijd naar moeten kunnen kijken.

Er zijn dus allerlei kleuren waaruit je kunt kiezen bij het maken van je huisstijl. Maak keuzes in de kleuren, zodat je huisstijl niet te chaotisch wordt. Kies de kleuren die het beste bij de identiteit van jouw bedrijf passen. Kies de kleuren bewust.

17-05-2014 door

Waarom zijn Japanse websites zo druk?

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur,...

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur, boeken en tijdschriften zijn voor ontwerpers wereldwijd om jaloers op te zijn. Maar om de één of andere reden wordt vrijwel niets van dit meesterschap digitaal vertaald. Met name websites, want de meeste zien eruit alsof ze regelrecht uit de jaren ‘90 stammen.

Je kunt dit zelf testen. Open je browser en neem even een kijkje op Japan’s populairste sites (Goo, @Cosme, Yomiuri, Rakuten) en je zal zien dat de websites bomvol staan met kolommen en tekst. Er zijn kleine afbeeldingen van lage kwaliteit te zien. Ook worden er allerlei felle kleuren gebruikt met flikkerende banners. Kortom: de websites zijn onoverzichtelijk en het kost moeite om de juiste informatie te vinden. Er zijn veel verschillen tussen Nederlandse en Japanse websites. Deze verschillen zijn allesbeslissend voor het succes van een website en indirect ook voor het product dat wordt verkocht.

Taalverschillen

  • Karakter comfort
    De kolommen van de Japanse websites bevatten veel tekst, ondanks dat de tekens veel betekenis hebben. Voor ons ziet zo’n website er rommelig en verwarrend uit. Voor Japanners is dit juist een snelle manier om veel informatie door te geven in een korte tijd.
  • Ontbreekt nadruk
    Japanners maken geen gebruik van hoofdletters, cursief of bold. Hierdoor lijkt het moeilijker om in één oogopzicht te zien welke informatie relevant is.

Culturele verschillen

  • Risico vermijden
    Risico’s nemen en opvallen in de menigte gaat tegen de Japanse cultuur in. Zelfs de Japanse subculturen voldoen aan hun eigen trends en regels. De Japanse websites hebben veel van elkaar gemeen. Vooral voor het Europese oog zijn ze moeilijk te onderscheiden.
  • Consumentengedrag
    De Japanners hebben veel zekerheid nodig en zien graag lange beschrijvingen en technische specificaties, voordat ze een aankoopbeslissing maken. Ze laten zich niet makkelijk door bijvoorbeeld een mooie afbeelding verleiden. Reclames (ook op tv) zijn luidt en duidelijk en op het web hebben de Japanners er een kunst van gemaakt om zoveel mogelijk informatie in een kleine ruimte te plaatsen.
  • Urban landschape
    Als je in de grote straten van Tokio loopt wordt je voortdurend gebombardeerd met felle neon reclameborden, luidruchtige spelhallen en omvergelopen door zakenmannen tot schoolkinderen. Dit straten zijn even chaotisch al de websites.
  • Werk
    Op elke vacaturewebsite van Japan zul je zien dat er een vraag is naar werk als Web Master en Web Admin. Het is een vicieuze cirkel want er is een grote vraag naar een webdesingers, maar deze designers hebben niet alle creatieve vrijheid om hun skills toe te passen op Japanse websites. De Japanse websdesigners zullen eerder een baan zoeken in een ander land.

Technische verschillen

  • Mobile legacy
    In Japan had de mobiele technologie al een aardige voorsprong. Japan maakte voor de iPhone-periode al gebruik van de flip phones en het mobiele web. Dit was zelfs populairder dan computers.
  • Web Fonts
    Er is een gebrek aan web fonts voor niet-latijnse talen. Dit komt doordat in Japan alle lettertypen duizenden karakters bevatten die allemaal apart worden ontworpen. Dit is duur, tijdrovend en neemt veel Gigabyte in.
  • Windows XP & IE 6
    Er is nog steeds een behoorlijk aantal mensen die de oude Microsoft software gebruiken. Vooral in zakelijke omgevingen. De weergave van de Japanse websites is dan hetzelfde als de vormgeving van de software die zij gebruiken. Het lijkt net alsof Japan, het land waar technologie toch een belangrijke rol speelt, achterloopt in de grafische ontwikkelingen.

Waar wij onze websites juist zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk proberen te houden voor de consument, is het voor de Japanners juist belangrijk dat er zoveel mogelijk informatie staat op de website. Is dit kenmerkend voor de Japanse digitale wereld of heeft deze wereld juist een aantal jaren nodig om zichzelf te ontwikkelen. We zullen het van zelf zien. Ik wacht in spanning af.

19-02-2014 door

Hoe blijft een merk cool?

De ‘coolheid’ van een product kan van de ene op de andere dag veranderen. Het gaat snel van cool naar saai, zonder dat je precies kunt aanduiden waarom. Het is...

De ‘coolheid’ van een product kan van de ene op de andere dag veranderen. Het gaat snel van cool naar saai, zonder dat je precies kunt aanduiden waarom. Het is een gevoel.

Er zijn drie hoofdredenen waardoor merken oncool worden.

1. De technologie blijft zich vernieuwen en de demografie verandert. Denk aan de Blackberry’s die de ene dag nog cool waren en de volgende dag ‘Crackberry’s’ werden genoemd. Ongelofelijk veel mensen hadden de BB met de exclusieve BB-ping, maar nu is de technologie vernieuwd en is dit niet cool meer. Hier vond ook een demografische verschuiving plaats, want de Blackberry was eerst populair in Amerika en pas later kwam deze trend overwaaien naar Nederland.

2. Merken worden vergiftigd met hun eigen succes. Organisaties worden arrogant en gaan er vanuit dat de klanten blijven kopen. Ondertussen zijn de klanten het zat en nemen afstand van het merk. Zoals bij Sony met de geflopte Minidisk.

3. Merken willen te snel groeien en innoverend zijn. Zoals toen O’Neill opeens ook casual kleding ging verkopen, in plaats van alleen surf-kleding. Een merk moet vaak van te voren kiezen of het voor een cool imago gaat, gericht op een afgebakende doelgroep of zich op het grote publiek richt.

Wat kan een organisatie doen als de cool-status omlaag gaat?
Het merk herpositioneren om het weer aantrekkelijk te maken voor de doelgroep. De organisatie moet niet zomaar bepalen wat de doelgroep wilt, maar dit juist onderzoeken.
Kijk naar Polaroid in vergelijking met Kodak. Polaroid is cool, omdat het inspeelt op de ‘hipster’ trend. Er zijn weinig merken die zo’n comeback maken door herpositionering.

Naast het herpositioneren van je merk, kan het merk ook interessant worden door mee te groeien met de doelgroep. Toen Veronica begon had het ongeveer dezelfde doelgroep als BNN nu heeft. Nu richt Veronica zich op de 35+’ers omdat hun doelgroep ouder is geworden en Veronica als jeugdsentiment heeft.

Merkopositioneren
Merkpositioneren creëert een specifieke plaats in de markt voor het merk. Het reikt uit naar een bepaald type klant en levert voordelen die, beter dan concurrerende aanbiedingen, aansluiten bij hun behoeften. De werkelijke benadering van een merkpositionering in een markt wordt bepaald door:
– Te bepalen wie de doelgroep is en wat de doelgroep wilt
– Hoe de juiste voordelen naar de doelgroep wordt gecommuniceerd
– De huidige marktomgeving/-situatie

SWOT-analyse
Geef inzicht in de huidige status van je merk. Doe dit door middel van een SWOT-analyse. Hierbij kijk je naar de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie binnen de markt. Het doel is om een duidelijke beeld van het merk te verkrijgen en een duidelijk inzicht in problemen en kansen te bereiken. Dit gaat vaak in combinatie met een concurrentie-analyse.

Je kunt je eigen positionering bekijken door de Brand Essence Wheel in te vullen.
In het Brand Essence Wheel komen de functionele- en psychosociale factoren naar voren. Daarnaast moet je de waarden die aan het merk worden gekoppeld bijstellen.
In het Brand Essence Wheel geef je antwoord op vier vragen.
– Wat zijn de fysieke eigenschappen van het product?
– Hoe is zou je het product beschrijven?
– Wat doet het product voor mij?
– Welk gevoel krijg ik door dit merk?

Brand_essence_wheel

Brand essence wheel

Dus als bedrijf moet je de doelgroep blijven onderzoeken om de coolstatus hoog te houden. Houd de doelgroep tevreden en maak een product die aansluit op de behoefte van je klanten. Daarnaast kijk je naar jouw positie op de markt. Denk goed na over de positionering om de hoogste cool-factor te bereiken.

5-01-2014 door

Responsive versus adaptive webdesign

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet...

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet of smartphone gebruikt om websites te bezoeken. Met een adaptive of responsive design is het mogelijk om een dynamische layout te ontwikkelen die rekening houdt met het apparaat waarop de site bekeken wordt. Hoewel het einddoel van beide technieken hetzelfde is zit er een groot verschil in de ontwerpbenadering van de webpagina’s.

Responsive design

Een responsive webdesign is ontworpen om mee te schalen met de afmetingen van het scherm waarop de site bekeken wordt. De afbeeldingen en de tekstvlakken zijn flexibel van formaat waardoor het geschikt is voor elk apparaat. Om de tekst op een leesbaar formaat te houden worden de zinnen automatisch korter en de tekstvlakken langer naarmate het scherm kleiner wordt. Menu opties worden onder een uitklapknop verborgen om ruimte te besparen.

Er wordt dus maar één vloeibare website ontwikkeld voor alle apparaten. Omdat de teksten inhoudelijk op alle apparaten hetzelfde blijft ontstaat het risico dat uw contentstrategie verloren gaat. Elk apparaat en doelgroep heeft immers zijn eigen benadering.

Adaptive design

Een adaptive design maakt gebruik van een automatisch detectie script waardoor bezoekers enkel webpagina’s getoond krijgen die geschikt zijn voor hun apparaat. Het design beschikt dus over verschillende versies, ontwerpen en teksten die alle ontwikkelt zijn voor een specifiek apparaat. De website kan beter worden afgestemd op de functionaliteit van het apparaat waarmee de gebruikerservaring wordt verhoogd.

Bij een adaptive design moet voor elk apparaat heeft een eigen contentstrategie ontwikkeld worden waardoor de onderhoudskosten hoger liggen dan bij een responsive design. Aanpassingen moeten op de verschillende kanalen doorgevoerd worden.

Budget

Bij de keuze tussen de twee technieken moet dus eerst goed gekeken worden naar het beschikbare budget voor het onderhoud van de website. Hierna de communicatiestrategie en de wensen op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Met een klein budget voor de onderhoudskosten is het ook heel goed mogelijk een efficiënte contentstrategie uit te rollen op de verschillende kanalen. Naast de responsive desktop site wordt een nog responsive site ontwikkeld voor het mobiele kanaal. Er hoeft dan geen rekening meer gehouden te worden met het type apparaat maar enkel met de laadtijd en de beeldscherm afmeting. Wilt u meer weten over mogelijkheden van adaptive of responsive design neem dan vrijblijvend contact met op met typify.

30-06-2015 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.