Menu
Blog

ImageMagick probleem: is mijn site in gevaar?

Recentelijk is een omvangrijk probleem gevonden in ImageMagick. Dit stukje software wordt vaak op webservers geïnstalleerd en gebruikt om automatisch...

Recentelijk is een omvangrijk probleem gevonden in ImageMagick. Dit stukje software wordt vaak op webservers geïnstalleerd en gebruikt om automatisch afbeeldingen te verkleinen. Indien uw website dus automatisch afbeeldingen verkleint is er een redelijke kans aanwezig dat de website gebruik maakt van ImageMagick.

De issue met de naam ImageTrick maakt het mogelijk om uitvoerbare bestanden te uploaden die zich vermommen als afbeeldingen. ImageMagick verwerkt ze en daarmee wordt het bestand uitgevoerd. Zodra iemand met kwade intenties een bestand kan uitvoeren op de server kan in principe de volledige server over genomen worden.

Voor de meeste websites zal het gevaar beperkt zijn. Het gaat alleen om websites waar bezoekers zelf afbeeldingen kunnen uploaden die vervolgens verkleind worden met ImageMagick. Denk bijvoorbeeld aan een reactie systeem waarop gebruikers een profielfoto kunnen uploaden, maar ook een webshop waar men een logo kan uploaden om op een product te plaatsen. Indien alleen afbeeldingen worden gebruikt die door u zelf geupload zijn is het risico beperkt.

De oplossing

ImageMagick heeft nog geen update uitgebracht om het probleem te verhelpen, ze zijn hier wel druk mee bezig. Er zijn voor nu een aantal opties om de issue af te vangen. De meest voor de hand liggende is te stoppen met het gebruik van ImageMagick. Als alternatief wordt met PHP de GD Library meegeleverd. Dit vraagt wel enige aanpassingen in de code van de website.

Een betere oplossing is het aanpassen van een bestand van ImageMagick. Het gaat hierbij om policy.xml. Deze is standaard te vinden in /etc/ImageMagick/policy.xml op de server. Daarin moet het volgende komen te staan:

<policymap>
<policy domain="coder" rights="none" pattern="EPHEMERAL" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="URL" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="HTTPS" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="MVG" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="MSL" />
</policymap>

Tot slot kan ook in de code van de website gecontroleerd worden of bestanden geen gevaarlijke data bevatten. Deze oplossing vraagt dus wederom om aanpassing aan de website.

Typify

Indien uw website bij Typify gehost wordt hoeft u zich geen zorgen te maken. Wij zijn direct alle servers nagelopen en hebben de oplossing geïmplementeerd. Mocht Typify niet verantwoordelijk zijn voor de hosting van de website dan is het probleem waarschijnlijk ook niet door ons op te lossen in verband met beperkte toegang tot de servers. Vraag dan bij de hosting provider na of de issue opgepakt is.

Bent u zelf verantwoordelijk voor uw hosting? U kunt ons altijd om advies vragen.

5-05-2016 door

Waarom zijn Japanse websites zo druk?

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur,...

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur, boeken en tijdschriften zijn voor ontwerpers wereldwijd om jaloers op te zijn. Maar om de één of andere reden wordt vrijwel niets van dit meesterschap digitaal vertaald. Met name websites, want de meeste zien eruit alsof ze regelrecht uit de jaren ‘90 stammen.

Je kunt dit zelf testen. Open je browser en neem even een kijkje op Japan’s populairste sites (Goo, @Cosme, Yomiuri, Rakuten) en je zal zien dat de websites bomvol staan met kolommen en tekst. Er zijn kleine afbeeldingen van lage kwaliteit te zien. Ook worden er allerlei felle kleuren gebruikt met flikkerende banners. Kortom: de websites zijn onoverzichtelijk en het kost moeite om de juiste informatie te vinden. Er zijn veel verschillen tussen Nederlandse en Japanse websites. Deze verschillen zijn allesbeslissend voor het succes van een website en indirect ook voor het product dat wordt verkocht.

Taalverschillen

  • Karakter comfort
    De kolommen van de Japanse websites bevatten veel tekst, ondanks dat de tekens veel betekenis hebben. Voor ons ziet zo’n website er rommelig en verwarrend uit. Voor Japanners is dit juist een snelle manier om veel informatie door te geven in een korte tijd.
  • Ontbreekt nadruk
    Japanners maken geen gebruik van hoofdletters, cursief of bold. Hierdoor lijkt het moeilijker om in één oogopzicht te zien welke informatie relevant is.

Culturele verschillen

  • Risico vermijden
    Risico’s nemen en opvallen in de menigte gaat tegen de Japanse cultuur in. Zelfs de Japanse subculturen voldoen aan hun eigen trends en regels. De Japanse websites hebben veel van elkaar gemeen. Vooral voor het Europese oog zijn ze moeilijk te onderscheiden.
  • Consumentengedrag
    De Japanners hebben veel zekerheid nodig en zien graag lange beschrijvingen en technische specificaties, voordat ze een aankoopbeslissing maken. Ze laten zich niet makkelijk door bijvoorbeeld een mooie afbeelding verleiden. Reclames (ook op tv) zijn luidt en duidelijk en op het web hebben de Japanners er een kunst van gemaakt om zoveel mogelijk informatie in een kleine ruimte te plaatsen.
  • Urban landschape
    Als je in de grote straten van Tokio loopt wordt je voortdurend gebombardeerd met felle neon reclameborden, luidruchtige spelhallen en omvergelopen door zakenmannen tot schoolkinderen. Dit straten zijn even chaotisch al de websites.
  • Werk
    Op elke vacaturewebsite van Japan zul je zien dat er een vraag is naar werk als Web Master en Web Admin. Het is een vicieuze cirkel want er is een grote vraag naar een webdesingers, maar deze designers hebben niet alle creatieve vrijheid om hun skills toe te passen op Japanse websites. De Japanse websdesigners zullen eerder een baan zoeken in een ander land.

Technische verschillen

  • Mobile legacy
    In Japan had de mobiele technologie al een aardige voorsprong. Japan maakte voor de iPhone-periode al gebruik van de flip phones en het mobiele web. Dit was zelfs populairder dan computers.
  • Web Fonts
    Er is een gebrek aan web fonts voor niet-latijnse talen. Dit komt doordat in Japan alle lettertypen duizenden karakters bevatten die allemaal apart worden ontworpen. Dit is duur, tijdrovend en neemt veel Gigabyte in.
  • Windows XP & IE 6
    Er is nog steeds een behoorlijk aantal mensen die de oude Microsoft software gebruiken. Vooral in zakelijke omgevingen. De weergave van de Japanse websites is dan hetzelfde als de vormgeving van de software die zij gebruiken. Het lijkt net alsof Japan, het land waar technologie toch een belangrijke rol speelt, achterloopt in de grafische ontwikkelingen.

Waar wij onze websites juist zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk proberen te houden voor de consument, is het voor de Japanners juist belangrijk dat er zoveel mogelijk informatie staat op de website. Is dit kenmerkend voor de Japanse digitale wereld of heeft deze wereld juist een aantal jaren nodig om zichzelf te ontwikkelen. We zullen het van zelf zien. Ik wacht in spanning af.

19-02-2014 door

De opkomst van open source

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery,...

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery, Ruby on Rails of CakePHP. Per project bekijken wij welke systemen het beste aansluiten bij de wensen van onze klanten.

De gedachte dat betalen voor software betere kwaliteit en ondersteuning oplevert heerst nog vaak onder klanten. Deze gedachte is achterhaald door de vele softwarebedrijven die hun licentiesoftware onder het open source label uitbrengen. Open source betekent namelijk niet per definitie dat de software ook gratis moet zijn. Zodra de broncode inzichtelijk gemaakt wordt spreken we van open source. Ondersteuning wordt daarnaast vaak door derde partijen geleverd.

Juist de transparantie naar de wereld wordt als pluspunt ervaren. Niet alleen kunnen gebruikers zelf verder ontwikkelen aan de software, er is ook een zekerheid dat de code constant onder de loep ligt als het gaat om veiligheid en efficiëntie. Door open source te gebruiken maken wij onze klanten niet afhankelijk van ons. Dit betekent ook dat wij altijd ons best zullen moeten blijven doen om onze klanten tevreden te houden.

Wanneer we kijken naar het gebruik van open source software zien we in de CMS wereld al langer een verschuiving. Maar liefst 60% van de CMS gedreven websites draait op WordPress. Daartoe behoren ook grote websites als TechCrunch en de New York Times. Overheden eisen steeds meer open source om de staatsveiligheid te kunnen garanderen. Daarnaast zien we in de commerciële sector ook een toename. In 2012 gaf 60% van de bedrijven aan gebruik te maken van Open Source. Dit percentage stijgt ieder jaar. De verdere professionalisering van pakketten als OpenERP en SugarCRM dragen hier zeker aan bij.

Voor meer informatie over de voordelen, nadelen en implementatie van open source software kunt u vrijblijvend contact met Typify opnemen.

23-04-2015 door

Hosten in de cloud: Amazon

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame...

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame uitingen van grote en kleine softwarebedrijven. Microsoft biedt Azure, Google biedt Drive en Apple biedt iCloud. Dankzij de schaalvergroting van dergelijke bedrijven kunnen kleinere bedrijven en particulieren relatief goedkoop gebruik maken van enorme opslag- en rekencapaciteit.

De term cloud kan zowel op de infrastructuur als op software betrekking hebben. Een online applicatie als Google Drive (opvolger van Google Docs) maakt het mogelijk om in een webbrowser waar ook ter wereld aan documenten te werken. We spreken dan van SaaS, Software as a Service. De dienst Dropbox maakt het daarentegen mogelijk om bestanden wereldwijd online beschikbaar te maken voor een gebruiker. Dropbox is een typische IaaS oplossing, Infrastructure as a Service.

Ook Typify kiest voor zwaardere projecten voor de cloud. We hebben nu enkele projecten bij de infrastructuur van Amazon ondergebracht. Dankzij de Elastic Computing Cloud (EC2) kan tegen relatief lage kosten een server opgestart worden. Deze is geheel naar eigen wens in te richten en kan opgeschaald worden zodra dat nodig is.

Daarnaast biedt Amazon allerlei diensten aan die direct als ‘best practise’ afgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan een database dienst, grote opslagvoorzieningen, backups, media servers en zoekmachines. Amazon zorgt voor de optimalisatie en de gebruiker betaalt een minimaal bedrag per seconde voor het gebruik.

De diensten draaien op enorm zware servers in de Amazon datacenters, verspreid over alle continenten. Als gebruiker huur je een stukje van een (of meerdere) server(s). Er wordt gebruik gemaakt van virtuele machines om een dergelijke server op te delen in meerdere kleine servers. Dankzij de enorme schaal waarop Amazon dit kan doen blijven de kosten relatief laag.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Amazon of vrijblijvend contact met Typify opnemen. Wij bieden ook ondersteuning bij de inrichting van Amazon cloud servers.

13-01-2016 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2018 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.