Menu
Blog

Lorem Ipsum

Bij Typify krijgen wij met enige regelmaat de vraag wat toch de Spaanse teksten zijn in de webpagina’s van onze testomgeving. Voor onze klanten zonder...

Bij Typify krijgen wij met enige regelmaat de vraag wat toch de Spaanse teksten zijn in de webpagina’s van onze testomgeving. Voor onze klanten zonder een duidelijke contentstrategie maken wij met regelmaat gebruiken van Lorum Ipsum tekst om de website te vullen. Lorem ipsum is een proeftekst die door de drukkers en vormgevers wordt gebruikt om te kijken hoe een tekst of lettertype eruit ziet op een webpagina of drukwerk.

De Lorum ipsum teksten zijn pseudo-latijn en het wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt als proeftekst. De tekst heeft geen enkele betekenis en staat vol met spelfouten en verbasteringen. Drukkers en vormgevers gaan er vanuit dat als de tekst leesbaar was de inhoud voor afleiding zou zorgen. Het gaat dus enkel om de vormgeving waarin de proeftekst is geplaatst.

Het “Lorem ipsum dolor sit amet..” komt uit een boek van Marcus Tullius Cicero uit 45 v. Chr. De tekst is dus al meer dan 2000 jaar oud.

10-09-2014 door

ImageMagick probleem: is mijn site in gevaar?

Recentelijk is een omvangrijk probleem gevonden in ImageMagick. Dit stukje software wordt vaak op webservers geïnstalleerd en gebruikt om automatisch...

Recentelijk is een omvangrijk probleem gevonden in ImageMagick. Dit stukje software wordt vaak op webservers geïnstalleerd en gebruikt om automatisch afbeeldingen te verkleinen. Indien uw website dus automatisch afbeeldingen verkleint is er een redelijke kans aanwezig dat de website gebruik maakt van ImageMagick.

De issue met de naam ImageTrick maakt het mogelijk om uitvoerbare bestanden te uploaden die zich vermommen als afbeeldingen. ImageMagick verwerkt ze en daarmee wordt het bestand uitgevoerd. Zodra iemand met kwade intenties een bestand kan uitvoeren op de server kan in principe de volledige server over genomen worden.

Voor de meeste websites zal het gevaar beperkt zijn. Het gaat alleen om websites waar bezoekers zelf afbeeldingen kunnen uploaden die vervolgens verkleind worden met ImageMagick. Denk bijvoorbeeld aan een reactie systeem waarop gebruikers een profielfoto kunnen uploaden, maar ook een webshop waar men een logo kan uploaden om op een product te plaatsen. Indien alleen afbeeldingen worden gebruikt die door u zelf geupload zijn is het risico beperkt.

De oplossing

ImageMagick heeft nog geen update uitgebracht om het probleem te verhelpen, ze zijn hier wel druk mee bezig. Er zijn voor nu een aantal opties om de issue af te vangen. De meest voor de hand liggende is te stoppen met het gebruik van ImageMagick. Als alternatief wordt met PHP de GD Library meegeleverd. Dit vraagt wel enige aanpassingen in de code van de website.

Een betere oplossing is het aanpassen van een bestand van ImageMagick. Het gaat hierbij om policy.xml. Deze is standaard te vinden in /etc/ImageMagick/policy.xml op de server. Daarin moet het volgende komen te staan:

<policymap>
<policy domain="coder" rights="none" pattern="EPHEMERAL" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="URL" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="HTTPS" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="MVG" />
<policy domain="coder" rights="none" pattern="MSL" />
</policymap>

Tot slot kan ook in de code van de website gecontroleerd worden of bestanden geen gevaarlijke data bevatten. Deze oplossing vraagt dus wederom om aanpassing aan de website.

Typify

Indien uw website bij Typify gehost wordt hoeft u zich geen zorgen te maken. Wij zijn direct alle servers nagelopen en hebben de oplossing geïmplementeerd. Mocht Typify niet verantwoordelijk zijn voor de hosting van de website dan is het probleem waarschijnlijk ook niet door ons op te lossen in verband met beperkte toegang tot de servers. Vraag dan bij de hosting provider na of de issue opgepakt is.

Bent u zelf verantwoordelijk voor uw hosting? U kunt ons altijd om advies vragen.

5-05-2016 door

De opkomst van open source

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery,...

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery, Ruby on Rails of CakePHP. Per project bekijken wij welke systemen het beste aansluiten bij de wensen van onze klanten.

De gedachte dat betalen voor software betere kwaliteit en ondersteuning oplevert heerst nog vaak onder klanten. Deze gedachte is achterhaald door de vele softwarebedrijven die hun licentiesoftware onder het open source label uitbrengen. Open source betekent namelijk niet per definitie dat de software ook gratis moet zijn. Zodra de broncode inzichtelijk gemaakt wordt spreken we van open source. Ondersteuning wordt daarnaast vaak door derde partijen geleverd.

Juist de transparantie naar de wereld wordt als pluspunt ervaren. Niet alleen kunnen gebruikers zelf verder ontwikkelen aan de software, er is ook een zekerheid dat de code constant onder de loep ligt als het gaat om veiligheid en efficiëntie. Door open source te gebruiken maken wij onze klanten niet afhankelijk van ons. Dit betekent ook dat wij altijd ons best zullen moeten blijven doen om onze klanten tevreden te houden.

Wanneer we kijken naar het gebruik van open source software zien we in de CMS wereld al langer een verschuiving. Maar liefst 60% van de CMS gedreven websites draait op WordPress. Daartoe behoren ook grote websites als TechCrunch en de New York Times. Overheden eisen steeds meer open source om de staatsveiligheid te kunnen garanderen. Daarnaast zien we in de commerciële sector ook een toename. In 2012 gaf 60% van de bedrijven aan gebruik te maken van Open Source. Dit percentage stijgt ieder jaar. De verdere professionalisering van pakketten als OpenERP en SugarCRM dragen hier zeker aan bij.

Voor meer informatie over de voordelen, nadelen en implementatie van open source software kunt u vrijblijvend contact met Typify opnemen.

23-04-2015 door

Cachegeheugen van browser wissen

Uw internetbrowser heeft een tijdelijk geheugen, een cache genoemd. Het slaat veel en uiteenlopende informatie op van webpagina’s die u bezoekt. Maar dit...

Uw internetbrowser heeft een tijdelijk geheugen, een cache genoemd. Het slaat veel en uiteenlopende informatie op van webpagina’s die u bezoekt. Maar dit geheugen kan u ook in de weg zitten, het kan u namelijk hinderen bij het bekijken van inhoud die is geüpdatet. Soms veroorzaakt een volle cache ook functionele problemen. Dit is allemaal makkelijk op te lossen door uw tijdelijk geheugen op te schonen. Hieronder kunt u zien hoe u dit doet bij welke browser.

Bij Android:

  1. U doet dit door de browser te openen en te drukken op het knopje “Instellingen”.
  2. Onder “Privacy en beveiliging” vindt u “Buffer leegmaken”. Klik hierop.

Bij Chrome:

  1. U moet de instellingen van Chrome openen. Dit doet u door het menu icoontje aan te klikken in de rechterhoek van de browser en daar op “instellingen” te drukken. Een andere manier om daar te komen is door ^ Control+⇧ Shift+⌦ Delete op een PC in te drukken of op een Mac ⇧ Shift+⌘ Command+⌦ Delete.
  2. Als u in de instellingen bent, klik dan op “Geavanceerde instellingen weergeven” dit staat helemaal onderaan.
  3. Scroll naar de sectie “Privacy” en druk op “Browsegegevens wissen”
  4. Selecteer “Gecachte afbeeldingen en bestanden”. Zet alle andere opties uit om te voorkomen dat u browsegeschiedenis, cookies of andere dingen verwijdert als u deze wenst  te behouden.
  5. Vervolgens kunt u achter “De volgende items verwijderen van” “het eerste gebruik” aanklikken.
  6. Druk op “Browsegegevens wissen”.

Bij Firefox:

  1. Op een PC klikt u op het “Firefox” menu in de linkerhoek boven. Vervolgens selecteert u de rechterpijl naast “Geschiedenis>” en klikt u op “Alle Geschiedenis wissen”. Of druk op  ^ Ctrl+⇧ Shift+⌦ Delete.

Op een Mac kunt u in het keuzemenu “Verwijder geschiedenis” aanklikken. Of druk op ⇧ Shift+⌘ Command+⌦ Delete.

  1. Naast “te wissen tijdsperiode” kunt u klikken op “Alles”.
  2. Vink “Buffer” aan maar zorg dat alle andere vakjes niet aangevinkt zijn!
  3. Klik dan op “Nu wissen”.

Bij Internet Explorer 8 en hoger:

  1. Als uw browser geopend is, klikt u op de pictogram van het tandwiel om instellingen te openen.
  2. Selecteer vervolgens “Beveiliging” en daarna “Browsegeschiedenis verwijderen”. U kunt hier op PC ook komen door op ^ Ctrl+⇧ Shift+⌦ Delete te drukken.
  3. Selecteer de box “Tijdelijke internetbestanden en websitebestanden”.
  4. Vergeet niet dat u de rest van de boxjes niet moet aanvinken. Vooral “Gegevens van favoriete websites behouden” ! Zorg dat deze dus niet aangevinkt is. Deze lijst is nodig om uw geheugen compleet te wissen.
  5. Druk op de knop “Verwijderen”. Het is gelukt!

8-07-2015 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.