Menu
Blog

Moeten websites er hetzelfde uitzien in elke browser?

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer...

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer geleidelijk aan marktaandeel te verliezen aan browsers zoals Google Chrome, Apple Safari, Opera en Mozilla Firefox. Met de komst van al deze nieuwe browser ontstond er ook een nieuw probleem.

Cross-browser compatibility

Niet alle browsers maken gebruik van dezelfde standaarden en zo kan het dus zijn dat een website er in Chrome er anders uitziet dan in Internet Explorer. Het is dus erg belangrijk te controleren dat er in alle browsers een juiste weergaven is van de website. Houd dit dan ook in dat de website in alle browsers er hetzelfde moet uitzien?

Nee, dat hoeft niet. Elke browser gaat anders om met de weergaven van elementen. De tijd en kosten die gepaard gaan met het pixel perfect maken van een website wegen vaak niet op tegen de baten. Het is wel belangrijk dat de fouttolerantie van de website op orde is. Waar een browser niet goed kan omgaan met ronde hoeken, slagschaduwen of webanimaties moet een goed alternatief aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat in Internet Explorer 7 en 8 de website vierkante knoppen heeft in plaats van knoppen met afgeronde hoekjes. Zolang de website goed functioneert in elke browser is dit geen enkel probleem.

Uiteraard is het mogelijk om met jQuery websites visueel in alle browsers hetzelfde te krijgen maar browsers krijgen met enige regelmaat automatische versie updates. Het aantal bezoekers dat de website met een verouderde browser bezoekt is dus al snel te verwaarlozen. De bezoekers aantallen met verouderde browsers zijn eenvoudig terug te vinden in Google Analytics. Het is verder aan u om te bepalen wat het magische percentage getal is waarop u de ondersteuning van een browser laat vallen. Wilt u meer weten over het browser gebruik van uw niche neem dan vrijblijvend contact op met Internetbureau Typify voor meer informatie.

30-07-2014 door

De opkomst van open source

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery,...

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery, Ruby on Rails of CakePHP. Per project bekijken wij welke systemen het beste aansluiten bij de wensen van onze klanten.

De gedachte dat betalen voor software betere kwaliteit en ondersteuning oplevert heerst nog vaak onder klanten. Deze gedachte is achterhaald door de vele softwarebedrijven die hun licentiesoftware onder het open source label uitbrengen. Open source betekent namelijk niet per definitie dat de software ook gratis moet zijn. Zodra de broncode inzichtelijk gemaakt wordt spreken we van open source. Ondersteuning wordt daarnaast vaak door derde partijen geleverd.

Juist de transparantie naar de wereld wordt als pluspunt ervaren. Niet alleen kunnen gebruikers zelf verder ontwikkelen aan de software, er is ook een zekerheid dat de code constant onder de loep ligt als het gaat om veiligheid en efficiëntie. Door open source te gebruiken maken wij onze klanten niet afhankelijk van ons. Dit betekent ook dat wij altijd ons best zullen moeten blijven doen om onze klanten tevreden te houden.

Wanneer we kijken naar het gebruik van open source software zien we in de CMS wereld al langer een verschuiving. Maar liefst 60% van de CMS gedreven websites draait op WordPress. Daartoe behoren ook grote websites als TechCrunch en de New York Times. Overheden eisen steeds meer open source om de staatsveiligheid te kunnen garanderen. Daarnaast zien we in de commerciële sector ook een toename. In 2012 gaf 60% van de bedrijven aan gebruik te maken van Open Source. Dit percentage stijgt ieder jaar. De verdere professionalisering van pakketten als OpenERP en SugarCRM dragen hier zeker aan bij.

Voor meer informatie over de voordelen, nadelen en implementatie van open source software kunt u vrijblijvend contact met Typify opnemen.

23-04-2015 door

Webapplicaties als basis voor de automatisering

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht...

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht krijgt, omdat de acquisitie in de desbetreffende branche niet via het internet verloopt. Uit een kosten-batenanalyse kan natuurlijk blijken dat de website niet het belangrijkste verkoopkanaal is. Anno 2014 kan een website zoveel meer zijn dan enkel een fraai online visitekaartje om leads mee te generen!

De website meenemen in de automatisering van de bedrijfsprocessen levert vaak een flinke tijd- en kostenbesparingen op. Met intranet en extranet webapplicaties wordt een bedrijfswebsite ineens een projectmanagement tool, bedrijfsmagazine, of documentbeheersysteem.

Intranet maakt bijvoorbeeld interne kennis en data toegankelijk voor medewerkers, ongeacht hun locatie. Zeker voor organisaties met meerdere vestigingen biedt dit een groot voordeel. Via intranet is de kennis van het personeel niet alleen zichtbaar en deelbaar te maken, maar ook te behouden wanneer een medewerker vertrekt. Protocollen zijn eenvoudiger op te stellen, bekend te maken en na te leven. Het gevolg: een betere samenwerking tussen collega’s, verbeterde communicatie en een efficiëntere workflow.

Ook een extranet⎯een beveiligde omgeving waarin bedrijfsgegevens gedeeld kunnen worden met mensen buiten de organisatie⎯biedt veel voordelen. Klanten en leveranciers kunnen zelf de status zien van hun bestellingen en projecten, facturen en betalingen inzien of deelnemen aan een loyaltyprogramma. Op de juiste manier ingezet, verbetert extranet de relatie en communicatie met klanten en leveranciers en levert het een bijdrage aan de CRM-doelstellingen.

Bij het opzetten van een intra- of extranet komt aardig wat kijken. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

Dit artikel verscheen eerder in Hét Ondernemersbelang Haaglanden 4 

29-10-2015 door

Waarom zijn Japanse websites zo druk?

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur,...

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur, boeken en tijdschriften zijn voor ontwerpers wereldwijd om jaloers op te zijn. Maar om de één of andere reden wordt vrijwel niets van dit meesterschap digitaal vertaald. Met name websites, want de meeste zien eruit alsof ze regelrecht uit de jaren ‘90 stammen.

Je kunt dit zelf testen. Open je browser en neem even een kijkje op Japan’s populairste sites (Goo, @Cosme, Yomiuri, Rakuten) en je zal zien dat de websites bomvol staan met kolommen en tekst. Er zijn kleine afbeeldingen van lage kwaliteit te zien. Ook worden er allerlei felle kleuren gebruikt met flikkerende banners. Kortom: de websites zijn onoverzichtelijk en het kost moeite om de juiste informatie te vinden. Er zijn veel verschillen tussen Nederlandse en Japanse websites. Deze verschillen zijn allesbeslissend voor het succes van een website en indirect ook voor het product dat wordt verkocht.

Taalverschillen

  • Karakter comfort
    De kolommen van de Japanse websites bevatten veel tekst, ondanks dat de tekens veel betekenis hebben. Voor ons ziet zo’n website er rommelig en verwarrend uit. Voor Japanners is dit juist een snelle manier om veel informatie door te geven in een korte tijd.
  • Ontbreekt nadruk
    Japanners maken geen gebruik van hoofdletters, cursief of bold. Hierdoor lijkt het moeilijker om in één oogopzicht te zien welke informatie relevant is.

Culturele verschillen

  • Risico vermijden
    Risico’s nemen en opvallen in de menigte gaat tegen de Japanse cultuur in. Zelfs de Japanse subculturen voldoen aan hun eigen trends en regels. De Japanse websites hebben veel van elkaar gemeen. Vooral voor het Europese oog zijn ze moeilijk te onderscheiden.
  • Consumentengedrag
    De Japanners hebben veel zekerheid nodig en zien graag lange beschrijvingen en technische specificaties, voordat ze een aankoopbeslissing maken. Ze laten zich niet makkelijk door bijvoorbeeld een mooie afbeelding verleiden. Reclames (ook op tv) zijn luidt en duidelijk en op het web hebben de Japanners er een kunst van gemaakt om zoveel mogelijk informatie in een kleine ruimte te plaatsen.
  • Urban landschape
    Als je in de grote straten van Tokio loopt wordt je voortdurend gebombardeerd met felle neon reclameborden, luidruchtige spelhallen en omvergelopen door zakenmannen tot schoolkinderen. Dit straten zijn even chaotisch al de websites.
  • Werk
    Op elke vacaturewebsite van Japan zul je zien dat er een vraag is naar werk als Web Master en Web Admin. Het is een vicieuze cirkel want er is een grote vraag naar een webdesingers, maar deze designers hebben niet alle creatieve vrijheid om hun skills toe te passen op Japanse websites. De Japanse websdesigners zullen eerder een baan zoeken in een ander land.

Technische verschillen

  • Mobile legacy
    In Japan had de mobiele technologie al een aardige voorsprong. Japan maakte voor de iPhone-periode al gebruik van de flip phones en het mobiele web. Dit was zelfs populairder dan computers.
  • Web Fonts
    Er is een gebrek aan web fonts voor niet-latijnse talen. Dit komt doordat in Japan alle lettertypen duizenden karakters bevatten die allemaal apart worden ontworpen. Dit is duur, tijdrovend en neemt veel Gigabyte in.
  • Windows XP & IE 6
    Er is nog steeds een behoorlijk aantal mensen die de oude Microsoft software gebruiken. Vooral in zakelijke omgevingen. De weergave van de Japanse websites is dan hetzelfde als de vormgeving van de software die zij gebruiken. Het lijkt net alsof Japan, het land waar technologie toch een belangrijke rol speelt, achterloopt in de grafische ontwikkelingen.

Waar wij onze websites juist zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk proberen te houden voor de consument, is het voor de Japanners juist belangrijk dat er zoveel mogelijk informatie staat op de website. Is dit kenmerkend voor de Japanse digitale wereld of heeft deze wereld juist een aantal jaren nodig om zichzelf te ontwikkelen. We zullen het van zelf zien. Ik wacht in spanning af.

19-02-2014 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.