Menu
Blog

Moeten websites er hetzelfde uitzien in elke browser?

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer...

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer geleidelijk aan marktaandeel te verliezen aan browsers zoals Google Chrome, Apple Safari, Opera en Mozilla Firefox. Met de komst van al deze nieuwe browser ontstond er ook een nieuw probleem.

Cross-browser compatibility

Niet alle browsers maken gebruik van dezelfde standaarden en zo kan het dus zijn dat een website er in Chrome er anders uitziet dan in Internet Explorer. Het is dus erg belangrijk te controleren dat er in alle browsers een juiste weergaven is van de website. Houd dit dan ook in dat de website in alle browsers er hetzelfde moet uitzien?

Nee, dat hoeft niet. Elke browser gaat anders om met de weergaven van elementen. De tijd en kosten die gepaard gaan met het pixel perfect maken van een website wegen vaak niet op tegen de baten. Het is wel belangrijk dat de fouttolerantie van de website op orde is. Waar een browser niet goed kan omgaan met ronde hoeken, slagschaduwen of webanimaties moet een goed alternatief aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat in Internet Explorer 7 en 8 de website vierkante knoppen heeft in plaats van knoppen met afgeronde hoekjes. Zolang de website goed functioneert in elke browser is dit geen enkel probleem.

Uiteraard is het mogelijk om met jQuery websites visueel in alle browsers hetzelfde te krijgen maar browsers krijgen met enige regelmaat automatische versie updates. Het aantal bezoekers dat de website met een verouderde browser bezoekt is dus al snel te verwaarlozen. De bezoekers aantallen met verouderde browsers zijn eenvoudig terug te vinden in Google Analytics. Het is verder aan u om te bepalen wat het magische percentage getal is waarop u de ondersteuning van een browser laat vallen. Wilt u meer weten over het browser gebruik van uw niche neem dan vrijblijvend contact op met Internetbureau Typify voor meer informatie.

30-07-2014 door

De ‘livegang’ van een website

De livegang van uw website is een bijzonder moment. De website is gebouwd en gevuld, het harde werken wordt eindelijk beloond met een spetterende lancering....

De livegang van uw website is een bijzonder moment. De website is gebouwd en gevuld, het harde werken wordt eindelijk beloond met een spetterende lancering. Het is dan ook belangrijk dat de livegang zorgvuldig uitgevoerd wordt. Er komt namelijk meer bij kijken dan men vaak verwacht.

Het begint met de website overzetten naar een productie omgeving. Dit is de uiteindelijke server (of servers) waar de website op draait. De server wordt ingericht met de benodigde software en geconfigureerd voor de website. Vervolgens worden de bestanden en database over gezet naar deze server. De configuratie wordt aangepast aan de productieomgeving. Alle verwijzigingen in de database worden aangepast naar het uiteindelijke domein.

DNS Omzetten

Indien de hele checklist is afgelopen kan het DNS omgezet worden. Hierbij wordt de verwijzing van het domein naam aangepast om naar de nieuwe server te verwijzen. Het Domain Name System is een gedistribueerd systeem van servers. Er zijn in de wereld een aantal servers waar alle domeinnamen met bijbehorend uniek (IP) adres in geregistreerd staan. Hosting providers kunnen deze lijsten aanpassen. Bij het verhuizen van een domein wordt het recht om een domein aan te passen dan ook overgeheveld naar een andere hosting provider.

Over de hele wereld zijn DNS servers beschikbaar. Iedere internet provider heeft eigen DNS servers waar hun klanten mee verbinden. Deze DNS servers vragen met enige regelmaat de aangepaste lijst van domeinnamen op bij de master DNS servers. Dit gedistribueerde systeem veroorzaakt vertraging bij de livegang van een website. Zodra de verwijzing bij de master DNS servers ingevoerd is dienen deze nog gesynchroniseerd te worden met alle DNS servers over de hele wereld. Over het algemeen duurt het een uur of 2 voordat de wijzigingen doorgevoerd zijn. Er is een maximum van 24 uur voordat de wijziging wereldwijd doorgevoerd is.

Kortom, bij het live zetten van een website komt de nodige arbeid kijken. Het aanpassen van de DNS kost daarnaast nog de nodige tijd. Een lancering kan dan ook niet zonder meer op de minuut gepland worden.

23-03-2014 door

Huisstijlkleuren

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je...

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je hier veel tijd en energie in steekt, want je wilt dit later niet meer veranderen. Dan loop je namelijk het risico om naams- en merkbekendheid te verliezen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Grote bedrijven als McDonalds kunnen het zich, in bijzondere gevallen, permitteren om de huisstijl te veranderen. McDonalds zit niet stil en veranderde de kernwaardes, de identiteit en daarmee de huisstijl en het imago. Eerst stonden de kleuren rood en geel centraal, dit zijn hele typische kleuren voor een fastfoodrestaurant. Het logo is precies hetzelfde gebleven (dit ook veranderen zou wél fataal kunnen zijn) maar in plaats van rood gebruikt McDonalds nu de kleur groen. Groen staat voor duurzaamheid, deze link is makkelijk te leggen. Ook het interieur van alle McDonalds moest hiervoor worden aangepast. Een hele slimme zet. McDonalds ziet er nu frisser uit en de idealen en kernwaarden komen door de simpele aanpassing van kleuren duidelijk naar voren.

Daarom is het belangrijk om zelf eerst na te denken over de kleuren van je huisstijl. Wat wil je werkelijk uitstralen? De huisstijl moet aansluiten op de identiteit en het gewenste imago. Maar wat zijn nou de verschillende betekenissen die de kleuren dragen? Hier staan ze op een rijtje.

De kleuren

Geel
Geel is een luchtige, lichte kleur en is optimistisch en jeugdig. De kleur staat voor vrijheid, innovatie en levenslust. Geel past goed bij onderwijs. Ook staat geel voor reizen, door de lichte kleur. Dus reisbureaus en online vliegticket-webshops gebruiken deze kleur vaak.

Rood
Rood staat voor snelheid, kracht en energie. De kleur rood verhoogt de hartslag en wordt vaak gebruikt bij uitverkoop. Rood roept impulsacties op. Rood wordt veel gebruikt als je wilt dat de klant acties onderneemt.

Blauw
Blauw geeft het gevoel van vertrouwen, veilighed, koel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, autoriteit, veiligheid, neutraliteit en deskundigheid. Blauw is zakelijk en straalt orde, plicht en afstandelijkheid uit. Daarnaast staat deze kleur voor rechtvaardigheid. Kortom, deze kleur heeft veel betekenissen. Blauw wordt veel gebruikt bij voor banken, maar bijvoorbeeld ook voor veiligheid bij de KLM en de politie.

Groen
Groen wordt vaak geassoiceerd met rijkdom en is makkelijk te verwerken. Het staat voor rust, harmonie en sociaal zijn. Het is een kalmerende kleur die je vaak ziet in ziekenhuizen, restaurants en andere plekken waar je je op je gemak moet voelen.

Oranje
Oranje valt op en zet aan tot handelen. Daarom wordt oranje veel gebruikt om klanten te werven of om producten te verkopen. Oranje wordt snel gelinkt met plezier, enthousiasme, energie, warmte, vriendschap en natuurlijk met Nederland.

Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Deze kleur wordt vooral gebruikt bij marketing gericht op vrouwen. Deze kleur is erg populair bij jonge meisjes. Als je een kijkje neemt in de Bart Smit staat het vol met roze meisjesspeelgoed. Daarnaast wordt bij roze snel gedacht aan zoetigheid. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt bij snoep(verpakkingen) en zoete drankjes.

Zwart
Zwart is een krachtige en gladde kleur. Vaak bevat een logo met zwarte letter een witte achtergrond. Dit heeft een chique en elegante uitstraling. Veel luxe merken, zoals Chanel, gebruiken deze tijdloze kleurencombinatie.

Paars
Paars is een koninklijke, spirituele, verzachtende en kalme kleur. Meestal wordt paars gebruikt bij cosmeticaproducten.

Wit
Wit is de kleur van rust. Logisch, want wit oogt prettig. Wit is ook stijlvol en zuiver. Het is een veelgebruikte kleur bij websites omdat we er voor een langere tijd naar moeten kunnen kijken.

Er zijn dus allerlei kleuren waaruit je kunt kiezen bij het maken van je huisstijl. Maak keuzes in de kleuren, zodat je huisstijl niet te chaotisch wordt. Kies de kleuren die het beste bij de identiteit van jouw bedrijf passen. Kies de kleuren bewust.

17-05-2014 door

Een eerlijke prijs voor een advertorial

Advertorials komen regelmatig voor op verschillende sites. Beginnende bloggers die succesvoller worden zullen merken dat bedrijven reclame willen maken via hun...

Advertorials komen regelmatig voor op verschillende sites. Beginnende bloggers die succesvoller worden zullen merken dat bedrijven reclame willen maken via hun weblog. Wij als internetbureau hebben gemerkt dat er nog weleens problemen ontstaan als het gaat om het overeenkomen van de kosten. De site-eigenaren die gevraagd worden advertorials te plaatsen hebben geen idee van de richtlijnen rond de vraagprijs.

We zien vaak dat bloggers geneigd zijn te kijken naar wat hun collega’s verdienen aan de advertorials. Dit is echter niet altijd een accurate richtlijn omdat alle advertorials en blogs verschillen. Om het samen te vatten: het is belangrijk om te kijken hoeveel bezoekers je hebt op je site en wat u voor invloed je op hen hebt, hoeveel waarde zij hechten aan jouw mening en wat je te bieden hebt. Dit zegt iets over hoe groot de kans is dat het product gekocht gaat worden door lezers. Het gaat allemaal om hoe breed je bereik is. Om hierop door te breien, kunnen we natuurlijk niet negeren dat Google een enorme rol speelt. Veel adverteerders hebben voornamelijk interesse in het verbeteren van hun eigen status binnen Google, dit kunnen ze doen door advertorials op jouw website te plaatsen. Een lijst met onderdelen waaraan je moet denken als je de prijs berekent voor advertorials zou er dus ongeveer zo uitzien:

  • De uiteindelijke, algehele indruk die je blog opwekt (schrijfstijl, layout)
  • Een gemiddelde van het aantal views per post
  • Het bereik van je site via social media
  • Pageviews
  • Aantal reacties
  • Hoeveelheid aan advertorials die al op je blog staan (als je meer dan 25% aan advertorials op je site hebt, wordt het al minder betrouwbaar en minder geloofwaardig)
  • Het onderwerp van je site
  • Schrijf je de advertorials zelf, want hier wordt ook naar gekeken
  • Vindbaarheid bij zoekmachines zoals Google en Bing

Er zijn wel degelijk richtlijnen die iets secuurder zijn. Het is dus niet gezegd dat dit de enige juiste manier is en dat jij je hieraan moet houden.

Uitgaande van het gemiddelde, is het startbedrag een nette €50,- euro. Bij elke 1000 unieke bezoekers per maand, gaat het bedrag 10 euro omhoog. Stel dat een site 3000 unieke bezoekers per maand heeft, dan zou het 3×10 zijn, waarbij we uitkomen op €30,-. Deze €30,- euro tellen we op bij de 50 euro en dus kunt je €80,- euro vragen.

Veel bedrijven die de advertorials willen plaatsen, zullen zo laag mogelijk proberen te gaan met de prijs. Ze zullen smoesjes bedenken dat hun ‘budget’ niet zover reikt als je vraagt of dat ze het überhaupt te duur vinden. Je moet een bedrag in je hoofd hebben waar jij je fijn bij voelt, bedenk wel dat als je onder de €50,- euro vraagt je relatief gezien onder het minimumloon zou werken.

19-01-2016 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.