Menu
Blog

Responsive versus adaptive webdesign

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet...

Een website wordt niet meer enkel ontworpen voor het desktop beeldscherm. Webdesigners houden er al vaak rekening mee dat een groeiend aantal mensen een tablet of smartphone gebruikt om websites te bezoeken. Met een adaptive of responsive design is het mogelijk om een dynamische layout te ontwikkelen die rekening houdt met het apparaat waarop de site bekeken wordt. Hoewel het einddoel van beide technieken hetzelfde is zit er een groot verschil in de ontwerpbenadering van de webpagina’s.

Responsive design

Een responsive webdesign is ontworpen om mee te schalen met de afmetingen van het scherm waarop de site bekeken wordt. De afbeeldingen en de tekstvlakken zijn flexibel van formaat waardoor het geschikt is voor elk apparaat. Om de tekst op een leesbaar formaat te houden worden de zinnen automatisch korter en de tekstvlakken langer naarmate het scherm kleiner wordt. Menu opties worden onder een uitklapknop verborgen om ruimte te besparen.

Er wordt dus maar één vloeibare website ontwikkeld voor alle apparaten. Omdat de teksten inhoudelijk op alle apparaten hetzelfde blijft ontstaat het risico dat uw contentstrategie verloren gaat. Elk apparaat en doelgroep heeft immers zijn eigen benadering.

Adaptive design

Een adaptive design maakt gebruik van een automatisch detectie script waardoor bezoekers enkel webpagina’s getoond krijgen die geschikt zijn voor hun apparaat. Het design beschikt dus over verschillende versies, ontwerpen en teksten die alle ontwikkelt zijn voor een specifiek apparaat. De website kan beter worden afgestemd op de functionaliteit van het apparaat waarmee de gebruikerservaring wordt verhoogd.

Bij een adaptive design moet voor elk apparaat heeft een eigen contentstrategie ontwikkeld worden waardoor de onderhoudskosten hoger liggen dan bij een responsive design. Aanpassingen moeten op de verschillende kanalen doorgevoerd worden.

Budget

Bij de keuze tussen de twee technieken moet dus eerst goed gekeken worden naar het beschikbare budget voor het onderhoud van de website. Hierna de communicatiestrategie en de wensen op gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Met een klein budget voor de onderhoudskosten is het ook heel goed mogelijk een efficiënte contentstrategie uit te rollen op de verschillende kanalen. Naast de responsive desktop site wordt een nog responsive site ontwikkeld voor het mobiele kanaal. Er hoeft dan geen rekening meer gehouden te worden met het type apparaat maar enkel met de laadtijd en de beeldscherm afmeting. Wilt u meer weten over mogelijkheden van adaptive of responsive design neem dan vrijblijvend contact met op met typify.

30-06-2015 door

Webapplicaties als basis voor de automatisering

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht...

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht krijgt, omdat de acquisitie in de desbetreffende branche niet via het internet verloopt. Uit een kosten-batenanalyse kan natuurlijk blijken dat de website niet het belangrijkste verkoopkanaal is. Anno 2014 kan een website zoveel meer zijn dan enkel een fraai online visitekaartje om leads mee te generen!

De website meenemen in de automatisering van de bedrijfsprocessen levert vaak een flinke tijd- en kostenbesparingen op. Met intranet en extranet webapplicaties wordt een bedrijfswebsite ineens een projectmanagement tool, bedrijfsmagazine, of documentbeheersysteem.

Intranet maakt bijvoorbeeld interne kennis en data toegankelijk voor medewerkers, ongeacht hun locatie. Zeker voor organisaties met meerdere vestigingen biedt dit een groot voordeel. Via intranet is de kennis van het personeel niet alleen zichtbaar en deelbaar te maken, maar ook te behouden wanneer een medewerker vertrekt. Protocollen zijn eenvoudiger op te stellen, bekend te maken en na te leven. Het gevolg: een betere samenwerking tussen collega’s, verbeterde communicatie en een efficiëntere workflow.

Ook een extranet⎯een beveiligde omgeving waarin bedrijfsgegevens gedeeld kunnen worden met mensen buiten de organisatie⎯biedt veel voordelen. Klanten en leveranciers kunnen zelf de status zien van hun bestellingen en projecten, facturen en betalingen inzien of deelnemen aan een loyaltyprogramma. Op de juiste manier ingezet, verbetert extranet de relatie en communicatie met klanten en leveranciers en levert het een bijdrage aan de CRM-doelstellingen.

Bij het opzetten van een intra- of extranet komt aardig wat kijken. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

Dit artikel verscheen eerder in Hét Ondernemersbelang Haaglanden 4 

29-10-2015 door

Moeten websites er hetzelfde uitzien in elke browser?

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer...

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer geleidelijk aan marktaandeel te verliezen aan browsers zoals Google Chrome, Apple Safari, Opera en Mozilla Firefox. Met de komst van al deze nieuwe browser ontstond er ook een nieuw probleem.

Cross-browser compatibility

Niet alle browsers maken gebruik van dezelfde standaarden en zo kan het dus zijn dat een website er in Chrome er anders uitziet dan in Internet Explorer. Het is dus erg belangrijk te controleren dat er in alle browsers een juiste weergaven is van de website. Houd dit dan ook in dat de website in alle browsers er hetzelfde moet uitzien?

Nee, dat hoeft niet. Elke browser gaat anders om met de weergaven van elementen. De tijd en kosten die gepaard gaan met het pixel perfect maken van een website wegen vaak niet op tegen de baten. Het is wel belangrijk dat de fouttolerantie van de website op orde is. Waar een browser niet goed kan omgaan met ronde hoeken, slagschaduwen of webanimaties moet een goed alternatief aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat in Internet Explorer 7 en 8 de website vierkante knoppen heeft in plaats van knoppen met afgeronde hoekjes. Zolang de website goed functioneert in elke browser is dit geen enkel probleem.

Uiteraard is het mogelijk om met jQuery websites visueel in alle browsers hetzelfde te krijgen maar browsers krijgen met enige regelmaat automatische versie updates. Het aantal bezoekers dat de website met een verouderde browser bezoekt is dus al snel te verwaarlozen. De bezoekers aantallen met verouderde browsers zijn eenvoudig terug te vinden in Google Analytics. Het is verder aan u om te bepalen wat het magische percentage getal is waarop u de ondersteuning van een browser laat vallen. Wilt u meer weten over het browser gebruik van uw niche neem dan vrijblijvend contact op met Internetbureau Typify voor meer informatie.

30-07-2014 door

Wat is Customer Relationship Management?

Microsoft Excel wordt bij veel bedrijven nog gebruikt voor het bijhouden van de klantgegevens. Het is een overzichtelijk en betrouwbaar programma. Vooral voor...

Microsoft Excel wordt bij veel bedrijven nog gebruikt voor het bijhouden van de klantgegevens. Het is een overzichtelijk en betrouwbaar programma. Vooral voor het gebruik van wiskundige formules is dit een ideaal programma. Voor het bijhouden van klantgegevens zijn er programma’s die nog veel gebruiksvriendelijker en efficiënter zijn dan Excel. Een Customer Relationship Management (CRM) systeem is speciaal ontwikkeld voor het onderhouden en optimaliseren van de klantcontactmomenten. Je kunt in één oogopslag de voortgang van de marketing en sales processen overzien. Deze informatie geeft je de mogelijkheid om dit proces zo effectief mogelijk aan te sturen.

Eenvoud

Een CRM systeem heeft als doel de klant- en relatiegegevens zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te managen. Een veld invullen of iets opzoeken in een CRM systeem is gemakkelijk. Voor programma’s als Excel zijn er verschillende formules om data op te zoeken. Bij een CRM systeem gebruikt iedereen juist dezelfde methode.

Het Customer Relationship Management-systeem is bij elke gebruiker up-to-date. Je kunt dit bestand beheren via een cloudservice. Elke keer wanneer iemand een wifi-verbinding heeft, worden de klantgegevens opgeslagen en gesynchroniseerd. Collega’s hoeven dus geen losse bestanden meer naar elkaar te sturen.

Coaching

Het managen van een sales-team is niet altijd makkelijk. Je kunt niet continu zien waar het team zich precies mee bezighoudt. CRM software maakt het mogelijk om meer betrokken te zijn bij de voortgang van de sales-medewerkers. In een CRM systeem maak je een file aan voor elke klant, waarin het aantal en de inhoud van e-mail, telefoontjes en bezoek wordt geregistreerd. Dit biedt kansen om te bepalen hoe en hoe vaak de relatie met de klant wordt onderhouden.

Ook kun je accountmanagers de opdracht geven om de klantgesprekken via het CRM vast te leggen. Pitches, communicatie en de algemene houding van het sales-team zijn hierdoor te monitoren en op de inhoud beter aan te sturen.

Automatiseren

Naast de eenvoud en het overzicht, kun je met een CRM systeem ook de overbodige taken automatiseren. Je kunt instellen dat (standaard)mails op een aangeven tijd of datum worden verstuurd. Campagnes worden automatisch bijgehouden. En gebaseerd op de behaalde resultaten maakt een CRM systeem een omzet- of verkoopprognose. Dit zijn allerlei elementen die extra tijd kosten bij gebruik van een Excel spreadsheet.

CRM

Customer Relationship Management is een buitengewoon praktische manier om klantrelaties te onderhouden en te versterken. Een CRM systeem maakt het beheren van de klantgegevens eenvoudig, overzichtelijk en snel. Er zijn diverse CRM pakketen op de markt met branche specifieke functionaliteiten. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

 

1-03-2015 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.