Menu
Blog

Starten met een bedrijfsblog

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs op het internet. Het verradelijke aan het  beginnen van een blog is dat het makkelijker lijkt dan gedaan. Om een succesvol...

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs op het internet. Het verradelijke aan het  beginnen van een blog is dat het makkelijker lijkt dan gedaan. Om een succesvol bedrijfsblog te maken komt er meer bij kijken dan zo nu en dan een grappig stukje schrijven. Er zijn maar weinig schrijvers die in één keer een goed stuk schrijven. Dit is logisch, want aan een professioneel stuk wordt veel aandacht besteed. De tijd en moeite die je in de bedrijfsblog steekt is het zeker waard, want een het is een uitstekend promotiemiddel en zorgt voor interactie met de doelgroep.

5 tips bij het schrijven van een klad

De eerste keer dat je een stuk schrijft is het een klad. De eerste herschrijving is fatsoenlijk. De tweede herschrijving is goed. De derde en vierde zijn zeer goed en alles hierna is uitstekend.

  1. Zonder je af en forceer jezelf om te blijven schrijven tot je daadwerkelijk klaar bent.
  2. Zorg voor een juiste mind set door je voor te bereiden op wat je gaat schrijven.
  3. Laat je fantasie de vrije loop gaan, later is er nog tijd om het artikel te verbeteren.
  4. Je kunt je ideeën baseren op een artikel van een andere schrijver. Neem geen inhoudelijk delen over. Doe je dit wel, verwijs dan naar de bron.
  5. Laat het klad een paar dagen liggen, zodat je het geschreven artikel later met een frisse blik kunt reflecteren.

Aan de slag

Goede zinnen schrijven is de basis van een goed artikel. De opbouw van de zinnen de de formulering moeten als vanzelfsprekend zijn. Concentreer je hierop als je aan de slag gaat met de inhoud.

5 tips bij het schrijven van goede zinnen

  1. Gebruik beeldtaal en schrijf beschrijvend.
  2. Lok emoties uit en leef je in in je lezers.
  3. Schrijf actief. “De passief geschreven zinnen kunnen minder snel worden opgenomen in het geheugen van lezers die deze zin zojuist hebben gelezen.” Of: “Actieve zinnen worden snel opgenomen in het geheugen van de lezers.” Wat leest makkelijker?
  4. Schrijf over feiten door middel van de 5W’s en de H. Wie, wat, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De belangrijkste informatie zet je bovenaan.
  5. Blijven oefenen.

5 tips om een goed artikel te schrijven

  1. De titel moet pakkend zijn, anders haakt je doelgroep al snel af.
  2. Weet naar welke informatie jouw doelgroep smacht. Schrijf over onderwerpen die de doelgroep ‘s nachts uit zijn slaap houden.
  3. Bepaal het doel van het artikel om een samenhangend artikel creëeren.
  4. Doe onderzoek.
  5. Fascineer het publiek en pak de aandacht. Maak gebruik van je leuke persoonlijkheid, fantasie en humor.

5 veelgemaakte fouten.

Oeps, foutje! Er is genoeg te zeggen over hoe het wel moet, maar in de ‘blogwereld’ zijn er ook een aantal klassieke fouten die vaak worden gemaakt.

  1. Doordat jouw bedrijfsblog niet toegankelijk genoeg is, zit je niet op één lijn met je leespubliek. Houd het simpel en eenvoudig en bouw vertrouwen op met je lezers.
  2. Het blog spreekt niet aan, omdat het te onpersoonlijk is. Laat de bedrijfspersoonlijkheid van de organisatie naar voren komen.
  3. Denken dat je dagelijks iets nieuws moet publiceren. Dit is niet nodig en neemt alle lol weg.
  4. Een afsluiting waar de doelgroep op afknapt. De afsluiting is erg belangrijk en herinnert de lezer eraan wat hij zojuist heeft gelezen. Je kunt van te voren een conclusie schrijven, zodat het artikel samenhangend blijft. Geef de lezers een goede laatste indruk met een dikke uitsmijter.
  5. Het artikel wordt niet goed nagekeken en zit bomvol spel- en stijlfouten. Let bij het nakijken op grammatica- en spellingsfouten. Let er ook op dat elke alinea slechts uit één onderwerp bestaat. Schrap lange zinnen en overbodige woorden.

De afsluiting

Dit zijn de tips over bij het schrijven voor je eigen blog. Met deze tips kun je ver komen, maar het belangrijkste is dat je blijft schrijven, want oefening baart kunst. Je weet nu alvast wat je wel en niet moet doen. Nu is het aan jou om deze tips bij het schrijven van je eigen bedrijfsblog toe te passen. Schrijf ze!

3-05-2014 door

Webapplicaties als basis voor de automatisering

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht...

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht krijgt, omdat de acquisitie in de desbetreffende branche niet via het internet verloopt. Uit een kosten-batenanalyse kan natuurlijk blijken dat de website niet het belangrijkste verkoopkanaal is. Anno 2014 kan een website zoveel meer zijn dan enkel een fraai online visitekaartje om leads mee te generen!

De website meenemen in de automatisering van de bedrijfsprocessen levert vaak een flinke tijd- en kostenbesparingen op. Met intranet en extranet webapplicaties wordt een bedrijfswebsite ineens een projectmanagement tool, bedrijfsmagazine, of documentbeheersysteem.

Intranet maakt bijvoorbeeld interne kennis en data toegankelijk voor medewerkers, ongeacht hun locatie. Zeker voor organisaties met meerdere vestigingen biedt dit een groot voordeel. Via intranet is de kennis van het personeel niet alleen zichtbaar en deelbaar te maken, maar ook te behouden wanneer een medewerker vertrekt. Protocollen zijn eenvoudiger op te stellen, bekend te maken en na te leven. Het gevolg: een betere samenwerking tussen collega’s, verbeterde communicatie en een efficiëntere workflow.

Ook een extranet⎯een beveiligde omgeving waarin bedrijfsgegevens gedeeld kunnen worden met mensen buiten de organisatie⎯biedt veel voordelen. Klanten en leveranciers kunnen zelf de status zien van hun bestellingen en projecten, facturen en betalingen inzien of deelnemen aan een loyaltyprogramma. Op de juiste manier ingezet, verbetert extranet de relatie en communicatie met klanten en leveranciers en levert het een bijdrage aan de CRM-doelstellingen.

Bij het opzetten van een intra- of extranet komt aardig wat kijken. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

Dit artikel verscheen eerder in Hét Ondernemersbelang Haaglanden 4 

29-10-2015 door

Moeten websites er hetzelfde uitzien in elke browser?

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer...

Rond de eeuwwisseling had Microsoft de browseroorlog gewonnen van Netscape. Deze zegen had geen lange duur want enkele jaren later begon Internet Explorer geleidelijk aan marktaandeel te verliezen aan browsers zoals Google Chrome, Apple Safari, Opera en Mozilla Firefox. Met de komst van al deze nieuwe browser ontstond er ook een nieuw probleem.

Cross-browser compatibility

Niet alle browsers maken gebruik van dezelfde standaarden en zo kan het dus zijn dat een website er in Chrome er anders uitziet dan in Internet Explorer. Het is dus erg belangrijk te controleren dat er in alle browsers een juiste weergaven is van de website. Houd dit dan ook in dat de website in alle browsers er hetzelfde moet uitzien?

Nee, dat hoeft niet. Elke browser gaat anders om met de weergaven van elementen. De tijd en kosten die gepaard gaan met het pixel perfect maken van een website wegen vaak niet op tegen de baten. Het is wel belangrijk dat de fouttolerantie van de website op orde is. Waar een browser niet goed kan omgaan met ronde hoeken, slagschaduwen of webanimaties moet een goed alternatief aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat in Internet Explorer 7 en 8 de website vierkante knoppen heeft in plaats van knoppen met afgeronde hoekjes. Zolang de website goed functioneert in elke browser is dit geen enkel probleem.

Uiteraard is het mogelijk om met jQuery websites visueel in alle browsers hetzelfde te krijgen maar browsers krijgen met enige regelmaat automatische versie updates. Het aantal bezoekers dat de website met een verouderde browser bezoekt is dus al snel te verwaarlozen. De bezoekers aantallen met verouderde browsers zijn eenvoudig terug te vinden in Google Analytics. Het is verder aan u om te bepalen wat het magische percentage getal is waarop u de ondersteuning van een browser laat vallen. Wilt u meer weten over het browser gebruik van uw niche neem dan vrijblijvend contact op met Internetbureau Typify voor meer informatie.

30-07-2014 door

De ‘livegang’ van een website

De livegang van uw website is een bijzonder moment. De website is gebouwd en gevuld, het harde werken wordt eindelijk beloond met een spetterende lancering....

De livegang van uw website is een bijzonder moment. De website is gebouwd en gevuld, het harde werken wordt eindelijk beloond met een spetterende lancering. Het is dan ook belangrijk dat de livegang zorgvuldig uitgevoerd wordt. Er komt namelijk meer bij kijken dan men vaak verwacht.

Het begint met de website overzetten naar een productie omgeving. Dit is de uiteindelijke server (of servers) waar de website op draait. De server wordt ingericht met de benodigde software en geconfigureerd voor de website. Vervolgens worden de bestanden en database over gezet naar deze server. De configuratie wordt aangepast aan de productieomgeving. Alle verwijzigingen in de database worden aangepast naar het uiteindelijke domein.

DNS Omzetten

Indien de hele checklist is afgelopen kan het DNS omgezet worden. Hierbij wordt de verwijzing van het domein naam aangepast om naar de nieuwe server te verwijzen. Het Domain Name System is een gedistribueerd systeem van servers. Er zijn in de wereld een aantal servers waar alle domeinnamen met bijbehorend uniek (IP) adres in geregistreerd staan. Hosting providers kunnen deze lijsten aanpassen. Bij het verhuizen van een domein wordt het recht om een domein aan te passen dan ook overgeheveld naar een andere hosting provider.

Over de hele wereld zijn DNS servers beschikbaar. Iedere internet provider heeft eigen DNS servers waar hun klanten mee verbinden. Deze DNS servers vragen met enige regelmaat de aangepaste lijst van domeinnamen op bij de master DNS servers. Dit gedistribueerde systeem veroorzaakt vertraging bij de livegang van een website. Zodra de verwijzing bij de master DNS servers ingevoerd is dienen deze nog gesynchroniseerd te worden met alle DNS servers over de hele wereld. Over het algemeen duurt het een uur of 2 voordat de wijzigingen doorgevoerd zijn. Er is een maximum van 24 uur voordat de wijziging wereldwijd doorgevoerd is.

Kortom, bij het live zetten van een website komt de nodige arbeid kijken. Het aanpassen van de DNS kost daarnaast nog de nodige tijd. Een lancering kan dan ook niet zonder meer op de minuut gepland worden.

23-03-2014 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.