Menu
Blog

Subliminale boodschappen

Een subliminale boodschap is ‘verstopte’ reclame in bijvoorbeeld posters, films of korte audioboodschappen. Onbewust wordt dit door je brein geregistreerd,...

Een subliminale boodschap is ‘verstopte’ reclame in bijvoorbeeld posters, films of korte audioboodschappen. Onbewust wordt dit door je brein geregistreerd, verwerkt en wordt er een bepaalde stimulans uitgedragen. Griezelig is het dus wel om te bedenken dat 90% van je waarnemingen onbewust zijn en slechts 10% bewust. Het doel van deze subliminale beïnvloeding is om je iets te laten doen of een bepaald doel te bereiken zonder dat je het überhaupt doorhebt.

In Amerika wordt dagelijks gebruikt gemaakt van deze manier van verkopen – want dat is het eigenlijk. Gevoelens die opgewekt worden door middel van subliminale boodschappen zijn bijvoorbeeld lust en opwinding, want dit zijn grotendeels geluksgevoelens die moeten aanzetten tot het kopen van een product. Als je afgaat op het feit dat bijna alles dat je waarneemt onbewust is, is het eigenlijk een logische stap voor reclamemakers om in te spelen op het onbewuste deel dan het bewuste deel – de kans op succesvolle beïnvloeding is daardoor immers vele malen groter. Is het daarom wel eerlijk om het gebruik van subliminale boodschappen te veroordelen, als je het eigenlijk niet doorgehad zou hebben als het niet naar buiten was gekomen? Er is meer subliminale beïnvloeding dan we doorhebben, zelfs buiten reclameboodschappen. Dat is ook logisch aangezien je je dus helemaal niet zo bewust bent van de wereld om je heen als je zou denken.

Het woord ‘subliminaal’ komt uit de Latijnse taal. Het is samengevoegd: ‘sub’ staat voor ‘onder’ en ‘limen’ betekent ‘grens’. Subliminale waarneming is iets dat we niet in de hand kunnen houden – we kunnen het niet zien, zelfs niet als we weten dat het er is. Het ligt dus buiten ons bewustzijn, we zijn niet in staat om het te controleren. We registreren de informatie die ons voorgeschoteld wordt op onbewust niveau.

Maar waar komt die subliminale beïnvloeding nou vandaan? In 1957 liet marketingman James Vicary ons de resultaten zien van een reclame-experiment. Tijdens een film in een doodgewone bioscoop in New Jersey flitsten een aantal weken lang de woorden ‘drink coke’ en ‘eat popcorn’ tussen de beelden door, zo snel dat de kijkers het niet konden waarnemen. Onbewust hebben ze het wel degelijk opgemerkt: de colaverkoop ging met 18% omhoog en de popcornverkoop met maar liefst 58%. Dat is nog eens de echte betekenis van invloed uitoefenen.

Nadat deze angst voor subliminale beïnvloeding de wereld allang had bereikt, gaf Vicary toe dat het onderzoek slechts een stunt was in een poging zijn marketingbedrijf, dat heel slecht liep, te redden. Helaas had het experiment de mensen al in hun greep en verspreidden de meningen zich als een epidemie. In sommige landen zoals Australië en Groot Brittanië is subliminale beïnvloeding bij wet verboden. Hier in Nederland hebben we de Reclame Code waarin staat vastgelegd dat het ‘niet wordt geaccepteerd’.

Ondanks al deze bevindingen, is er van de onderzoeken die volgden geen enkele zo succesvol geweest als die van Vicary. Zeker is wel dat er een enorme markt is ontstaan voor ‘Subliminal Advertising’. Er wordt voor bijna 50 miljoen dollar geïnvesteerd in zogenaamde zelfleer cd’s (denk aan audiocd’s voor studies en talen) die de gewone lesstof bevatten en daarnaast subliminale boodschappen doorgeven over stoppen met roken, afvallen of zelfverzekerheid.

14-08-2015 door

Een eerlijke prijs voor een advertorial

Advertorials komen regelmatig voor op verschillende sites. Beginnende bloggers die succesvoller worden zullen merken dat bedrijven reclame willen maken via hun...

Advertorials komen regelmatig voor op verschillende sites. Beginnende bloggers die succesvoller worden zullen merken dat bedrijven reclame willen maken via hun weblog. Wij als internetbureau hebben gemerkt dat er nog weleens problemen ontstaan als het gaat om het overeenkomen van de kosten. De site-eigenaren die gevraagd worden advertorials te plaatsen hebben geen idee van de richtlijnen rond de vraagprijs.

We zien vaak dat bloggers geneigd zijn te kijken naar wat hun collega’s verdienen aan de advertorials. Dit is echter niet altijd een accurate richtlijn omdat alle advertorials en blogs verschillen. Om het samen te vatten: het is belangrijk om te kijken hoeveel bezoekers je hebt op je site en wat u voor invloed je op hen hebt, hoeveel waarde zij hechten aan jouw mening en wat je te bieden hebt. Dit zegt iets over hoe groot de kans is dat het product gekocht gaat worden door lezers. Het gaat allemaal om hoe breed je bereik is. Om hierop door te breien, kunnen we natuurlijk niet negeren dat Google een enorme rol speelt. Veel adverteerders hebben voornamelijk interesse in het verbeteren van hun eigen status binnen Google, dit kunnen ze doen door advertorials op jouw website te plaatsen. Een lijst met onderdelen waaraan je moet denken als je de prijs berekent voor advertorials zou er dus ongeveer zo uitzien:

  • De uiteindelijke, algehele indruk die je blog opwekt (schrijfstijl, layout)
  • Een gemiddelde van het aantal views per post
  • Het bereik van je site via social media
  • Pageviews
  • Aantal reacties
  • Hoeveelheid aan advertorials die al op je blog staan (als je meer dan 25% aan advertorials op je site hebt, wordt het al minder betrouwbaar en minder geloofwaardig)
  • Het onderwerp van je site
  • Schrijf je de advertorials zelf, want hier wordt ook naar gekeken
  • Vindbaarheid bij zoekmachines zoals Google en Bing

Er zijn wel degelijk richtlijnen die iets secuurder zijn. Het is dus niet gezegd dat dit de enige juiste manier is en dat jij je hieraan moet houden.

Uitgaande van het gemiddelde, is het startbedrag een nette €50,- euro. Bij elke 1000 unieke bezoekers per maand, gaat het bedrag 10 euro omhoog. Stel dat een site 3000 unieke bezoekers per maand heeft, dan zou het 3×10 zijn, waarbij we uitkomen op €30,-. Deze €30,- euro tellen we op bij de 50 euro en dus kunt je €80,- euro vragen.

Veel bedrijven die de advertorials willen plaatsen, zullen zo laag mogelijk proberen te gaan met de prijs. Ze zullen smoesjes bedenken dat hun ‘budget’ niet zover reikt als je vraagt of dat ze het überhaupt te duur vinden. Je moet een bedrag in je hoofd hebben waar jij je fijn bij voelt, bedenk wel dat als je onder de €50,- euro vraagt je relatief gezien onder het minimumloon zou werken.

19-01-2016 door

Hoe kom ik aan onderwerpen?

De sleutel tot online succes is: goede content creëren. Iedere blogschrijver weet dat dit niet altijd even makkelijk gaat. Je hebt van die dagen dat de ideeën...

De sleutel tot online succes is: goede content creëren. Iedere blogschrijver weet dat dit niet altijd even makkelijk gaat. Je hebt van die dagen dat de ideeën ‘op’ zijn en je nergens inspiratie uit kunt halen. Er zijn eeuwenoude tactieken die gegarandeerd een schrijfmachine van je zullen maken, één daarvan is deze:

  • Neem overal en altijd een notitieboekje mee om je ideeën in op te schrijven. Als je eenmaal begint met schrijven heb je genoeg materiaal om mee aan de slag te gaan. Als je niet altijd een notitieboekje bij je hebt, kun je je ideeën natuurlijk ook opschrijven in je agenda en op je in de notitie-app van je smartphone.

Maar wat nou als de onderwerpen niet vanzelf komen aanwaaien? Dan hoef je simpelweg maar één van deze drie vragen te beantwoorden om tot een idee te komen.

  1. Welke vragen is niemand in jouw branche bereid te beantwoorden?

Elke keer wanneer je een idee krijgt over wat er in jouw branche niet of nauwelijks naar buiten wordt gecommuniceerd schrijf je dit op. Eén van de vele onderwerpen die vaak worden verzwegen is de financiën. Elke industrie heeft zijn geheimen en de lezers zijn hier maar al te nieuwsgierig naar.

  1. Waarover zijn mensen in de branche het vaak niet met jou eens?

Deze vraag zorgde voor het succes van Peter Thiel, de bedenker van Paypal en Facebook investeerder. Thiel gebruikt deze vraag om ondernemers aan te zetten tot het bedenken van grootse product- en marktideeën.

Door deze vraag krijgen je hersenen ongemakkelijke en storende ideeën, waarmee je jezelf uitdaagt om outside the box te denken. Schrijf over de aspecten in jouw branche die over het algemeen geaccepteerd zijn, maar die jij niet logisch vindt.

Wees niet bang om een sterke controversiële houding aan te nemen. Met een sterke positie krijg je veel meer aandacht dan door saai te zijn en altijd gelijk te hebben. Bij het schrijven van zo’n artikel is het wel van belang dat de idealen van je bedrijf voorop worden gesteld.

  1. Wat zal er volgens jou in de toekomst gebeuren, waarvan anderen denken dat dit onmogelijk of onwaarschijnlijk is?

Als deskundige in jouw vakgebied bezit je over grondige kennis die jouw lezers graag willen lezen. Maak gebruik van deze kennis door gedurfde voorspellingen te maken over de toekomst van je branche.

Het beantwoorden van deze vragen kan minstens tientallen ideeën opbrengen. Je blijft interessant voor je doelgroep als je innoverend bent. Onderscheid jezelf door over onderwerpen te schrijven waar niemand over schrijft. Zet je lezer naar je hand.

23-06-2014 door

Hosten in de cloud: Amazon

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame...

De cloud is het afgelopen jaar getransformeerd van een technisch- naar een marketing begrip. De term is relatief nieuw en komt daarom goed over op reclame uitingen van grote en kleine softwarebedrijven. Microsoft biedt Azure, Google biedt Drive en Apple biedt iCloud. Dankzij de schaalvergroting van dergelijke bedrijven kunnen kleinere bedrijven en particulieren relatief goedkoop gebruik maken van enorme opslag- en rekencapaciteit.

De term cloud kan zowel op de infrastructuur als op software betrekking hebben. Een online applicatie als Google Drive (opvolger van Google Docs) maakt het mogelijk om in een webbrowser waar ook ter wereld aan documenten te werken. We spreken dan van SaaS, Software as a Service. De dienst Dropbox maakt het daarentegen mogelijk om bestanden wereldwijd online beschikbaar te maken voor een gebruiker. Dropbox is een typische IaaS oplossing, Infrastructure as a Service.

Ook Typify kiest voor zwaardere projecten voor de cloud. We hebben nu enkele projecten bij de infrastructuur van Amazon ondergebracht. Dankzij de Elastic Computing Cloud (EC2) kan tegen relatief lage kosten een server opgestart worden. Deze is geheel naar eigen wens in te richten en kan opgeschaald worden zodra dat nodig is.

Daarnaast biedt Amazon allerlei diensten aan die direct als ‘best practise’ afgenomen kunnen worden. Denk hierbij aan een database dienst, grote opslagvoorzieningen, backups, media servers en zoekmachines. Amazon zorgt voor de optimalisatie en de gebruiker betaalt een minimaal bedrag per seconde voor het gebruik.

De diensten draaien op enorm zware servers in de Amazon datacenters, verspreid over alle continenten. Als gebruiker huur je een stukje van een (of meerdere) server(s). Er wordt gebruik gemaakt van virtuele machines om een dergelijke server op te delen in meerdere kleine servers. Dankzij de enorme schaal waarop Amazon dit kan doen blijven de kosten relatief laag.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Amazon of vrijblijvend contact met Typify opnemen. Wij bieden ook ondersteuning bij de inrichting van Amazon cloud servers.

13-01-2016 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.