Menu
Blog

Webapplicaties als basis voor de automatisering

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht...

Als sales & marketingmanager van Internetbureau Typify spreek ik op netwerk events veel met ondernemers. Vaak hoor ik dat hun website weinig aandacht krijgt, omdat de acquisitie in de desbetreffende branche niet via het internet verloopt. Uit een kosten-batenanalyse kan natuurlijk blijken dat de website niet het belangrijkste verkoopkanaal is. Anno 2014 kan een website zoveel meer zijn dan enkel een fraai online visitekaartje om leads mee te generen!

De website meenemen in de automatisering van de bedrijfsprocessen levert vaak een flinke tijd- en kostenbesparingen op. Met intranet en extranet webapplicaties wordt een bedrijfswebsite ineens een projectmanagement tool, bedrijfsmagazine, of documentbeheersysteem.

Intranet maakt bijvoorbeeld interne kennis en data toegankelijk voor medewerkers, ongeacht hun locatie. Zeker voor organisaties met meerdere vestigingen biedt dit een groot voordeel. Via intranet is de kennis van het personeel niet alleen zichtbaar en deelbaar te maken, maar ook te behouden wanneer een medewerker vertrekt. Protocollen zijn eenvoudiger op te stellen, bekend te maken en na te leven. Het gevolg: een betere samenwerking tussen collega’s, verbeterde communicatie en een efficiëntere workflow.

Ook een extranet⎯een beveiligde omgeving waarin bedrijfsgegevens gedeeld kunnen worden met mensen buiten de organisatie⎯biedt veel voordelen. Klanten en leveranciers kunnen zelf de status zien van hun bestellingen en projecten, facturen en betalingen inzien of deelnemen aan een loyaltyprogramma. Op de juiste manier ingezet, verbetert extranet de relatie en communicatie met klanten en leveranciers en levert het een bijdrage aan de CRM-doelstellingen.

Bij het opzetten van een intra- of extranet komt aardig wat kijken. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

Dit artikel verscheen eerder in Hét Ondernemersbelang Haaglanden 4 

29-10-2015 door

Wat is Customer Relationship Management?

Microsoft Excel wordt bij veel bedrijven nog gebruikt voor het bijhouden van de klantgegevens. Het is een overzichtelijk en betrouwbaar programma. Vooral voor...

Microsoft Excel wordt bij veel bedrijven nog gebruikt voor het bijhouden van de klantgegevens. Het is een overzichtelijk en betrouwbaar programma. Vooral voor het gebruik van wiskundige formules is dit een ideaal programma. Voor het bijhouden van klantgegevens zijn er programma’s die nog veel gebruiksvriendelijker en efficiënter zijn dan Excel. Een Customer Relationship Management (CRM) systeem is speciaal ontwikkeld voor het onderhouden en optimaliseren van de klantcontactmomenten. Je kunt in één oogopslag de voortgang van de marketing en sales processen overzien. Deze informatie geeft je de mogelijkheid om dit proces zo effectief mogelijk aan te sturen.

Eenvoud

Een CRM systeem heeft als doel de klant- en relatiegegevens zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te managen. Een veld invullen of iets opzoeken in een CRM systeem is gemakkelijk. Voor programma’s als Excel zijn er verschillende formules om data op te zoeken. Bij een CRM systeem gebruikt iedereen juist dezelfde methode.

Het Customer Relationship Management-systeem is bij elke gebruiker up-to-date. Je kunt dit bestand beheren via een cloudservice. Elke keer wanneer iemand een wifi-verbinding heeft, worden de klantgegevens opgeslagen en gesynchroniseerd. Collega’s hoeven dus geen losse bestanden meer naar elkaar te sturen.

Coaching

Het managen van een sales-team is niet altijd makkelijk. Je kunt niet continu zien waar het team zich precies mee bezighoudt. CRM software maakt het mogelijk om meer betrokken te zijn bij de voortgang van de sales-medewerkers. In een CRM systeem maak je een file aan voor elke klant, waarin het aantal en de inhoud van e-mail, telefoontjes en bezoek wordt geregistreerd. Dit biedt kansen om te bepalen hoe en hoe vaak de relatie met de klant wordt onderhouden.

Ook kun je accountmanagers de opdracht geven om de klantgesprekken via het CRM vast te leggen. Pitches, communicatie en de algemene houding van het sales-team zijn hierdoor te monitoren en op de inhoud beter aan te sturen.

Automatiseren

Naast de eenvoud en het overzicht, kun je met een CRM systeem ook de overbodige taken automatiseren. Je kunt instellen dat (standaard)mails op een aangeven tijd of datum worden verstuurd. Campagnes worden automatisch bijgehouden. En gebaseerd op de behaalde resultaten maakt een CRM systeem een omzet- of verkoopprognose. Dit zijn allerlei elementen die extra tijd kosten bij gebruik van een Excel spreadsheet.

CRM

Customer Relationship Management is een buitengewoon praktische manier om klantrelaties te onderhouden en te versterken. Een CRM systeem maakt het beheren van de klantgegevens eenvoudig, overzichtelijk en snel. Er zijn diverse CRM pakketen op de markt met branche specifieke functionaliteiten. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

 

1-03-2015 door

‘Help, mijn website is gehackt!’

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe gevallen van datalekken. We zijn er zo aan gewend geraakt om onze gegevens overal achter te laten dat we er al...

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe gevallen van datalekken. We zijn er zo aan gewend geraakt om onze gegevens overal achter te laten dat we er al lang geen grip meer op hebben. Zelfs bij de grote gerenommeerde partijen als Apple en het Amerikaanse Staples verdwijnt onze data in de verkeerde handen.

Veel eigenaren van kleinere websites denken dat zij zelf geen interessant doelwit zijn voor hackers. Niets is minder waar! Om dit te begrijpen is het belangrijk om te weten hoe hackers te werk gaan en wat hun doel is.

Het doel

Een hack kan meerdere doeleinden hebben. Daarbij laten we politieke en bedrijfseconomische redenen nog even buiten beschouwing, deze liggen voor de hand. Bij bekende partijen gaat het vaak om de kick. Welk digitaal wonderkind droomt er nu niet van om het Apple netwerk binnen te dringen? Er zijn ook genoeg van deze hackers die na het ontdekken van een lek dit melden bij het bedrijf in kwestie. Een andere optie is dat de hacker de partij in kwestie schade toe wil brengen. Dit kan in de vorm van reputatieschade of door daadwerkelijk data te verwijderen. Deze dreiging kan ook uit je eigen omgeving komen!

Bij kleinere websites gaat het vaak om het plaatsen van backlinks, politieke boodschappen of pure rekenkracht. Door backlinks aan te brengen naar eigen websites worden deze hoger gewaardeerd door zoekmachines. Vervolgens wordt op deze websites weer geld verdiend met bijvoorbeeld advertenties.

Wanneer het om pure rekenkracht gaat blijft de hack vaak verborgen. Men gebruikt de server capaciteit om bijvoorbeeld bitcoins te genereren. Er kan ook spam verstuurd worden of de bandbreedte wordt gebruikt voor zogenoemde DDOS aanvallen op andere websites. Door vele (gehackte) servers oproepen te laten doen richting een website zal deze website het verkeer uiteindelijk niet meer aankunnen en onbereikbaar worden.

In het geval van politieke boodschappen wordt de website vervangen met een pagina waarop de boodschap vermeld staat. Dit zijn vaak boodschappen die betrekking hebben op conflictgebieden.

Werkwijze

In het ontwikkelen van websites worden vaak dezelfde fouten gemaakt. Voor een webontwikkelaar is het vooral van belang om in de gaten te houden welke gegevens van een gebruiker af komen. Deze gegevens moeten ten alle tijden gecontroleerd worden op malafide stukken inhoud. Sommige gegevens komen duidelijk van gebruikers af, denk bijvoorbeeld aan een zoek- of loginformulier. Een gebruiker typt het zoekwoord in en deze wordt naar de server verstuurd. Sommige gegevens worden echter door een browser op de achtergrond gegenereerd. Denk hierbij aan cookies of parameters in de link. Ook deze kunnen door kwaadwillende gebruikers aangepast zijn.

Deze techniek wordt vaak misbruikt om database commando’s mee te sturen. Doordat de zoekopdracht direct in een commando op de database verwerkt wordt kan een hacker hier een extra commando aan toevoegen en de database in alle mogelijke vormen manipuleren. Zo zijn er nog vele andere technieken die gebruikt worden om een website te hacken.

Hackers hebben dan ook dag en nacht software draaien die het internet afstruinen (met bijvoorbeeld de hulp van Google) op zoek naar dergelijke lekken. Als er eenmaal één gevonden is gaat er een alarmbelletje rinkelen en kan de hacker aan de slag gaan. Soms gaat dit laatste zelfs geautomatiseerd.

Daarnaast zijn er ook (CMS) pakketten en componenten die bekende veiligheidslekken bevatten. Deze worden vaak snel opgelost, maar daarbij is het wel van belang dat alle gebruikers deze pakketten ook van updates voorzien. Hier gaat het vaak mis. Ook daar maken hackers gretig gebruik van.

Vergelijkbare software zoekt het internet af naar bepaalde pakketten. Deze bevatten altijd bepaalde bestanden. Door te zoeken naar deze bestanden weet een dergelijk stuk software dat de website gebruik maakt van het pakket. Vervolgens test de software of er een versie gebruikt wordt die een bekend lek heeft.

Dezelfde fout wordt ook gemaakt met software op de server. Het gaat dan niet zozeer om de website, maar om de database software, het besturingssysteem of het beheerpanel. Ook deze bevatten regelmatig lekken en moeten van updates worden voorzien.

Bij gerichte hacks zien we overigens vaak terug dat brute force software gebruikt wordt. Op het loginscherm wordt geautomatiseerd een reeks van gebruikersnamen en wachtwoorden geprobeerd tot de gebruiker binnen komt. Dit is bijvoorbeeld ook het geval geweest bij de recente Apple iCloud hack.

Preventie

Om bovenstaand scenario te voorkomen zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Het laatste scenario (brute force hacks) zijn het makkelijkst te voorkomen. Zorg voor een lang en goed wachtwoord. Ook is het belangrijk om geen voorspelbare gebruikersnaam (zoals ‘admin’) te gebruiken.

Voor de overige zaken is het van belang om met de juiste ontwikkelaars in zee te gaan. Het gebruik van bestaande CMS pakketten en andere componenten is alleen maar sterk aan te raden. Dit scheelt niet alleen in de kosten. Dergelijke software is uitgebreid onder de loep gelegd en  de kans op lekken is daardoor veel kleiner. Webontwikkelaars moeten de componenten ook gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Hierdoor zijn veel voorkomende fouten al afgevangen. Daarnaast is het uitvoeren van updates van groot belang.

Wij zien zelf ook vaak websites die gehackt zijn door het gebruik van plugins en modules voor verschillende CMS systemen. Het systeem zelf is dan vaak wel veilig, maar de gebruikte plugins zijn dit niet altijd. Deze worden door hobbyisten in de vrije tijd in elkaar gezet. Vaak ontbreekt het hen aan de kennis op het gebied van beveiliging. Typify gebruikt daarom alleen externe componenten van gerenommeerde partijen.

Ben je bang voor hackers of heb je hier recentelijk mee te maken gehad? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies op maat.

25-10-2014 door

De opkomst van open source

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery,...

Typify geeft sterk de voorkeur aan open source systemen. We werken graag met een open source CMS als WordPress of Drupal, maar ook met frameworks als jQuery, Ruby on Rails of CakePHP. Per project bekijken wij welke systemen het beste aansluiten bij de wensen van onze klanten.

De gedachte dat betalen voor software betere kwaliteit en ondersteuning oplevert heerst nog vaak onder klanten. Deze gedachte is achterhaald door de vele softwarebedrijven die hun licentiesoftware onder het open source label uitbrengen. Open source betekent namelijk niet per definitie dat de software ook gratis moet zijn. Zodra de broncode inzichtelijk gemaakt wordt spreken we van open source. Ondersteuning wordt daarnaast vaak door derde partijen geleverd.

Juist de transparantie naar de wereld wordt als pluspunt ervaren. Niet alleen kunnen gebruikers zelf verder ontwikkelen aan de software, er is ook een zekerheid dat de code constant onder de loep ligt als het gaat om veiligheid en efficiëntie. Door open source te gebruiken maken wij onze klanten niet afhankelijk van ons. Dit betekent ook dat wij altijd ons best zullen moeten blijven doen om onze klanten tevreden te houden.

Wanneer we kijken naar het gebruik van open source software zien we in de CMS wereld al langer een verschuiving. Maar liefst 60% van de CMS gedreven websites draait op WordPress. Daartoe behoren ook grote websites als TechCrunch en de New York Times. Overheden eisen steeds meer open source om de staatsveiligheid te kunnen garanderen. Daarnaast zien we in de commerciële sector ook een toename. In 2012 gaf 60% van de bedrijven aan gebruik te maken van Open Source. Dit percentage stijgt ieder jaar. De verdere professionalisering van pakketten als OpenERP en SugarCRM dragen hier zeker aan bij.

Voor meer informatie over de voordelen, nadelen en implementatie van open source software kunt u vrijblijvend contact met Typify opnemen.

23-04-2015 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.