Menu
Blog

Sponsoring Winter Trial 2013

Ook dit jaar heeft Internetbureau Typify het rally team van Hans Timmermans en Bert van Eeden gesponsord. De rally ging van start op 20 januari 2013 bij het...

Ook dit jaar heeft Internetbureau Typify het rally team van Hans Timmermans en Bert van Eeden gesponsord. De rally ging van start op 20 januari 2013 bij het hoofdkantoor van VREDESTEIN in Enschede. Met teams vanuit Ierland, Engeland Noorwegen, België, Nederland en Duitsland werd de tocht met klassieke auto’s gereden naar het 2500 kilometer verder gelegen Salzburg. Een leuke bijkomstigheid was dat het Typify logo met enige regelmaat was te zien bij Classic Car Rally: Winter Trial op TRL 7.

IMG_1579s
30-07-2013 door

Huisstijlkleuren

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je...

Bij het starten van een bedrijf gaan aan het bedenken van de naam, het logo en de huisstijl veel  brainstormsessies vooraf. Het is als vanzelfsprekend dat je hier veel tijd en energie in steekt, want je wilt dit later niet meer veranderen. Dan loop je namelijk het risico om naams- en merkbekendheid te verliezen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Grote bedrijven als McDonalds kunnen het zich, in bijzondere gevallen, permitteren om de huisstijl te veranderen. McDonalds zit niet stil en veranderde de kernwaardes, de identiteit en daarmee de huisstijl en het imago. Eerst stonden de kleuren rood en geel centraal, dit zijn hele typische kleuren voor een fastfoodrestaurant. Het logo is precies hetzelfde gebleven (dit ook veranderen zou wél fataal kunnen zijn) maar in plaats van rood gebruikt McDonalds nu de kleur groen. Groen staat voor duurzaamheid, deze link is makkelijk te leggen. Ook het interieur van alle McDonalds moest hiervoor worden aangepast. Een hele slimme zet. McDonalds ziet er nu frisser uit en de idealen en kernwaarden komen door de simpele aanpassing van kleuren duidelijk naar voren.

Daarom is het belangrijk om zelf eerst na te denken over de kleuren van je huisstijl. Wat wil je werkelijk uitstralen? De huisstijl moet aansluiten op de identiteit en het gewenste imago. Maar wat zijn nou de verschillende betekenissen die de kleuren dragen? Hier staan ze op een rijtje.

De kleuren

Geel
Geel is een luchtige, lichte kleur en is optimistisch en jeugdig. De kleur staat voor vrijheid, innovatie en levenslust. Geel past goed bij onderwijs. Ook staat geel voor reizen, door de lichte kleur. Dus reisbureaus en online vliegticket-webshops gebruiken deze kleur vaak.

Rood
Rood staat voor snelheid, kracht en energie. De kleur rood verhoogt de hartslag en wordt vaak gebruikt bij uitverkoop. Rood roept impulsacties op. Rood wordt veel gebruikt als je wilt dat de klant acties onderneemt.

Blauw
Blauw geeft het gevoel van vertrouwen, veilighed, koel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, autoriteit, veiligheid, neutraliteit en deskundigheid. Blauw is zakelijk en straalt orde, plicht en afstandelijkheid uit. Daarnaast staat deze kleur voor rechtvaardigheid. Kortom, deze kleur heeft veel betekenissen. Blauw wordt veel gebruikt bij voor banken, maar bijvoorbeeld ook voor veiligheid bij de KLM en de politie.

Groen
Groen wordt vaak geassoiceerd met rijkdom en is makkelijk te verwerken. Het staat voor rust, harmonie en sociaal zijn. Het is een kalmerende kleur die je vaak ziet in ziekenhuizen, restaurants en andere plekken waar je je op je gemak moet voelen.

Oranje
Oranje valt op en zet aan tot handelen. Daarom wordt oranje veel gebruikt om klanten te werven of om producten te verkopen. Oranje wordt snel gelinkt met plezier, enthousiasme, energie, warmte, vriendschap en natuurlijk met Nederland.

Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Deze kleur wordt vooral gebruikt bij marketing gericht op vrouwen. Deze kleur is erg populair bij jonge meisjes. Als je een kijkje neemt in de Bart Smit staat het vol met roze meisjesspeelgoed. Daarnaast wordt bij roze snel gedacht aan zoetigheid. Daarom wordt deze kleur veel gebruikt bij snoep(verpakkingen) en zoete drankjes.

Zwart
Zwart is een krachtige en gladde kleur. Vaak bevat een logo met zwarte letter een witte achtergrond. Dit heeft een chique en elegante uitstraling. Veel luxe merken, zoals Chanel, gebruiken deze tijdloze kleurencombinatie.

Paars
Paars is een koninklijke, spirituele, verzachtende en kalme kleur. Meestal wordt paars gebruikt bij cosmeticaproducten.

Wit
Wit is de kleur van rust. Logisch, want wit oogt prettig. Wit is ook stijlvol en zuiver. Het is een veelgebruikte kleur bij websites omdat we er voor een langere tijd naar moeten kunnen kijken.

Er zijn dus allerlei kleuren waaruit je kunt kiezen bij het maken van je huisstijl. Maak keuzes in de kleuren, zodat je huisstijl niet te chaotisch wordt. Kies de kleuren die het beste bij de identiteit van jouw bedrijf passen. Kies de kleuren bewust.

17-05-2014 door

Waarom zijn Japanse websites zo druk?

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur,...

Veel mensen zien Japan als het land van rustige Zen tuinen, serene tempels en thee ceremonies. Zowel de traditionele als hedendaagse Japanse architectuur, boeken en tijdschriften zijn voor ontwerpers wereldwijd om jaloers op te zijn. Maar om de één of andere reden wordt vrijwel niets van dit meesterschap digitaal vertaald. Met name websites, want de meeste zien eruit alsof ze regelrecht uit de jaren ‘90 stammen.

Je kunt dit zelf testen. Open je browser en neem even een kijkje op Japan’s populairste sites (Goo, @Cosme, Yomiuri, Rakuten) en je zal zien dat de websites bomvol staan met kolommen en tekst. Er zijn kleine afbeeldingen van lage kwaliteit te zien. Ook worden er allerlei felle kleuren gebruikt met flikkerende banners. Kortom: de websites zijn onoverzichtelijk en het kost moeite om de juiste informatie te vinden. Er zijn veel verschillen tussen Nederlandse en Japanse websites. Deze verschillen zijn allesbeslissend voor het succes van een website en indirect ook voor het product dat wordt verkocht.

Taalverschillen

  • Karakter comfort
    De kolommen van de Japanse websites bevatten veel tekst, ondanks dat de tekens veel betekenis hebben. Voor ons ziet zo’n website er rommelig en verwarrend uit. Voor Japanners is dit juist een snelle manier om veel informatie door te geven in een korte tijd.
  • Ontbreekt nadruk
    Japanners maken geen gebruik van hoofdletters, cursief of bold. Hierdoor lijkt het moeilijker om in één oogopzicht te zien welke informatie relevant is.

Culturele verschillen

  • Risico vermijden
    Risico’s nemen en opvallen in de menigte gaat tegen de Japanse cultuur in. Zelfs de Japanse subculturen voldoen aan hun eigen trends en regels. De Japanse websites hebben veel van elkaar gemeen. Vooral voor het Europese oog zijn ze moeilijk te onderscheiden.
  • Consumentengedrag
    De Japanners hebben veel zekerheid nodig en zien graag lange beschrijvingen en technische specificaties, voordat ze een aankoopbeslissing maken. Ze laten zich niet makkelijk door bijvoorbeeld een mooie afbeelding verleiden. Reclames (ook op tv) zijn luidt en duidelijk en op het web hebben de Japanners er een kunst van gemaakt om zoveel mogelijk informatie in een kleine ruimte te plaatsen.
  • Urban landschape
    Als je in de grote straten van Tokio loopt wordt je voortdurend gebombardeerd met felle neon reclameborden, luidruchtige spelhallen en omvergelopen door zakenmannen tot schoolkinderen. Dit straten zijn even chaotisch al de websites.
  • Werk
    Op elke vacaturewebsite van Japan zul je zien dat er een vraag is naar werk als Web Master en Web Admin. Het is een vicieuze cirkel want er is een grote vraag naar een webdesingers, maar deze designers hebben niet alle creatieve vrijheid om hun skills toe te passen op Japanse websites. De Japanse websdesigners zullen eerder een baan zoeken in een ander land.

Technische verschillen

  • Mobile legacy
    In Japan had de mobiele technologie al een aardige voorsprong. Japan maakte voor de iPhone-periode al gebruik van de flip phones en het mobiele web. Dit was zelfs populairder dan computers.
  • Web Fonts
    Er is een gebrek aan web fonts voor niet-latijnse talen. Dit komt doordat in Japan alle lettertypen duizenden karakters bevatten die allemaal apart worden ontworpen. Dit is duur, tijdrovend en neemt veel Gigabyte in.
  • Windows XP & IE 6
    Er is nog steeds een behoorlijk aantal mensen die de oude Microsoft software gebruiken. Vooral in zakelijke omgevingen. De weergave van de Japanse websites is dan hetzelfde als de vormgeving van de software die zij gebruiken. Het lijkt net alsof Japan, het land waar technologie toch een belangrijke rol speelt, achterloopt in de grafische ontwikkelingen.

Waar wij onze websites juist zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk proberen te houden voor de consument, is het voor de Japanners juist belangrijk dat er zoveel mogelijk informatie staat op de website. Is dit kenmerkend voor de Japanse digitale wereld of heeft deze wereld juist een aantal jaren nodig om zichzelf te ontwikkelen. We zullen het van zelf zien. Ik wacht in spanning af.

19-02-2014 door

Starten met een bedrijfsblog

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs op het internet. Het verradelijke aan het  beginnen van een blog is dat het makkelijker lijkt dan gedaan. Om een succesvol...

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs op het internet. Het verradelijke aan het  beginnen van een blog is dat het makkelijker lijkt dan gedaan. Om een succesvol bedrijfsblog te maken komt er meer bij kijken dan zo nu en dan een grappig stukje schrijven. Er zijn maar weinig schrijvers die in één keer een goed stuk schrijven. Dit is logisch, want aan een professioneel stuk wordt veel aandacht besteed. De tijd en moeite die je in de bedrijfsblog steekt is het zeker waard, want een het is een uitstekend promotiemiddel en zorgt voor interactie met de doelgroep.

5 tips bij het schrijven van een klad

De eerste keer dat je een stuk schrijft is het een klad. De eerste herschrijving is fatsoenlijk. De tweede herschrijving is goed. De derde en vierde zijn zeer goed en alles hierna is uitstekend.

  1. Zonder je af en forceer jezelf om te blijven schrijven tot je daadwerkelijk klaar bent.
  2. Zorg voor een juiste mind set door je voor te bereiden op wat je gaat schrijven.
  3. Laat je fantasie de vrije loop gaan, later is er nog tijd om het artikel te verbeteren.
  4. Je kunt je ideeën baseren op een artikel van een andere schrijver. Neem geen inhoudelijk delen over. Doe je dit wel, verwijs dan naar de bron.
  5. Laat het klad een paar dagen liggen, zodat je het geschreven artikel later met een frisse blik kunt reflecteren.

Aan de slag

Goede zinnen schrijven is de basis van een goed artikel. De opbouw van de zinnen de de formulering moeten als vanzelfsprekend zijn. Concentreer je hierop als je aan de slag gaat met de inhoud.

5 tips bij het schrijven van goede zinnen

  1. Gebruik beeldtaal en schrijf beschrijvend.
  2. Lok emoties uit en leef je in in je lezers.
  3. Schrijf actief. “De passief geschreven zinnen kunnen minder snel worden opgenomen in het geheugen van lezers die deze zin zojuist hebben gelezen.” Of: “Actieve zinnen worden snel opgenomen in het geheugen van de lezers.” Wat leest makkelijker?
  4. Schrijf over feiten door middel van de 5W’s en de H. Wie, wat, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De belangrijkste informatie zet je bovenaan.
  5. Blijven oefenen.

5 tips om een goed artikel te schrijven

  1. De titel moet pakkend zijn, anders haakt je doelgroep al snel af.
  2. Weet naar welke informatie jouw doelgroep smacht. Schrijf over onderwerpen die de doelgroep ‘s nachts uit zijn slaap houden.
  3. Bepaal het doel van het artikel om een samenhangend artikel creëeren.
  4. Doe onderzoek.
  5. Fascineer het publiek en pak de aandacht. Maak gebruik van je leuke persoonlijkheid, fantasie en humor.

5 veelgemaakte fouten.

Oeps, foutje! Er is genoeg te zeggen over hoe het wel moet, maar in de ‘blogwereld’ zijn er ook een aantal klassieke fouten die vaak worden gemaakt.

  1. Doordat jouw bedrijfsblog niet toegankelijk genoeg is, zit je niet op één lijn met je leespubliek. Houd het simpel en eenvoudig en bouw vertrouwen op met je lezers.
  2. Het blog spreekt niet aan, omdat het te onpersoonlijk is. Laat de bedrijfspersoonlijkheid van de organisatie naar voren komen.
  3. Denken dat je dagelijks iets nieuws moet publiceren. Dit is niet nodig en neemt alle lol weg.
  4. Een afsluiting waar de doelgroep op afknapt. De afsluiting is erg belangrijk en herinnert de lezer eraan wat hij zojuist heeft gelezen. Je kunt van te voren een conclusie schrijven, zodat het artikel samenhangend blijft. Geef de lezers een goede laatste indruk met een dikke uitsmijter.
  5. Het artikel wordt niet goed nagekeken en zit bomvol spel- en stijlfouten. Let bij het nakijken op grammatica- en spellingsfouten. Let er ook op dat elke alinea slechts uit één onderwerp bestaat. Schrap lange zinnen en overbodige woorden.

De afsluiting

Dit zijn de tips over bij het schrijven voor je eigen blog. Met deze tips kun je ver komen, maar het belangrijkste is dat je blijft schrijven, want oefening baart kunst. Je weet nu alvast wat je wel en niet moet doen. Nu is het aan jou om deze tips bij het schrijven van je eigen bedrijfsblog toe te passen. Schrijf ze!

3-05-2014 door

Bel, mail of volg ons

Bel ons op: 070 780 11 55
Copyright © 2004 - 2017 Internetbureau Typify B.V. Regulusweg 11, 2516 AC DEN HAAG

Contact info

Sluiten
Internetbureau Typify B.V.
Regulusweg 11
2516 AC Den Haag
Bel of Fax ons:
Tel:070 780 11 55
Fax:070 780 11 52
E-mail ons:
info@typify.nl

De velden met een * zijn nodig voor een juiste verzending van dit bericht.